FBK föll efter matchens enda mål
Publicerad: 2020-10-15
Matchreferat
Skellefteå AIK - Färjestad BK 1-0 (0-0, 1-0, 0-0). Skellefteå dominerade spelmässigt från start och tog ledningen i den andra perioden. FBK hade svårt att få till det i offensiven och blev nollade.

Första perioden

Hemmalaget kom ut med hög fart, som vanligt, på hemmais men Färjestad höll dem på utsidan och släppte inte till några farligare chanser.
Sen föll FBK in i gamla synder, drog på sig utvisningar och hemmalaget kunde dominera än mer.
Arvid Holm spelade dock väldigt inspirerat och säkert i FBK-kassen och stoppade puckarna. Skellefteå hade en puck i mål efter arton minuters spel men det dömdes bort efter en längre videokoll.
Att det var mållöst i paus kunde FBK tacka Holm för, skotten var hela 17-3 i hemmafavör.

Andra perioden

Hemmalaget dominerade både spelet och hade flest målchanser även i mittenperioden. FBK fick sin första chans i powerplay i sjätte minuten men skapade inget av värde, istället hade Skellefteå ett friläge som FBK-målvakten räddade.
Skellefteå hade flera långa anfall som sög musten ur FBK, eftersom avbytarbåsen är långt bort hann hemmalaget byta in fräscha spelare medan mjölksyran sprutade i FBK-benen.
När FBK drog på sig en ny utvisning i trettonde minuten kom 1-0. Snabba passningar gav Jonathan Johnsson skottläge och pucken smet in mellan benen på Holm i hans sidledsförflyttning.
Pontus Widerström bjöds på ett friläge, han rundade målvakten men sköt utanför högerstolpen från liten vinkel.

Tredje perioden

FBK var tvungna att gå på offensiven och gjorde ett bra försök, man låg ju bara under med ett mål. Man hade några bra lägen för Daniel Viksten och Martin Johansson men Arvid Söderblom i hemmamålet räddade.
Två lite oturliga utvisningar för FBK, en puck out och en hög klubba, gav fem mot tre för Skellefteå i knappa minuten. Den höga klubban kostade 2+2 minuter för Jesse Virtanen och SAIK fick lång tid i numerärt överläge.
Ett otroligt uppoffrande spel från FBK-spelarna räddade situationen och man kunde spela med fem utespelare igen.
Med 1:34 kvar plockade FBK målvakten för spel sex mot fem men lyckades inte vaska fram så mycket och matchen slutade 1-0 till hemmalaget.

Arvid Holm visade upp ett otroligt målvaktsspel, räddade 36 av 37 skott, och gav FBK chansen till poäng ända till slutet.