Seger för damerna i returen
Publicerad: 2019-02-23
damkval
Färjestad gjorde vad de behövde - kvitterade matchserien mot Skellefteå och tvingade fram en tredje och avgörande match i morgon.
– Skönt. Vi går in i den matchen med en riktigt skön känsla, säger tränare Henrik Rehnberg.

Färjetstad startade matchen i rasande fart. Gästerna Skellefteå hade inte mycket att säga till om i öppningakten utan hemmalaget kunde rättvist går till vila med ledning, 2-0.

Andra perioden började fint för Färjestad då Nachi Fujimoto satte sitt andra och lagets tredje mål. Ett snyggt skott från blålinjen som letade sig in högt upp bakom Skellefteåkeeepern. Efter det gick hemmalagets spel lite i stå. Tjejerna kom inte upp i pucktempo och gästerna tilläts ha mer och mer puck. Reduceringen kom som en följd av det och i den tredje satte gästerna högsta fart.

Där höll utvisningarna på att knäcka hemmalaget som gång på gång tvingades spela boxplay. Skellefteå satte 3-2 med 6:34 kvar att spela, och då kändes det som att det kom ett litet nervpåslag i hemmabåset. Ett påslag som löstes upp tämligen kvickt då Elin Benn resolut hängde upp 4-2 och punkterade matchen.

– Det var riktigt skönt det här. Vi har totalt kommando i första perioden, men sen går vi ner oss. Vi får många utvisningar som gör att det sliter lite på oss, men vi reder ut det. Nu tar vi med oss en riktigt skön känsla in i morgondagen, säger tränare Henrik Rehnberg.

Den tredje och avgörande matchen spelas i Löfbergs Ice Arena med start klockan 12:45.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - SKELLEFTEÅ AIK

4-2 (2-0, 1-1, 1-1)
Mål, FBK: Nachi Fujimoto 2, Victoria Olofsson, Elin Benn. SKE: Henriette Sletbak, Emelie Jönsson.
Skott: 34-30 (15-7, 12-10, 7-13)
Utv, FBK: 7x2 SKE: 7x2
Publik: 1150