Per Åslund inblandad i det mesta mot Örebro
Publicerad: 2022-01-06
Eftersnack
Per Åslund spelade mot Örebro sin 678:e seriematch i Färjestadströjan. Det är tangerat rekord i antal matcher ihop med Mathias Johansson.
I själva matchen var Åslund inblandad i alla tre målen framåt när FBK vann borta med 3-2.
– En stor kväll och en viktig seger, det är viktiga poäng vi spelar om, säger "Åsa".

Per Åslund hade mycket att fira efter 3-2-segern mot Örebro.
Matchen var hans 678:e seriematch i FBK, tangerat rekord ihop med Mathias Johansson.
Åslund var dessutom inblandad i all tre FBK-målen ikväll.
1-0 kom i spel i numerärt underläge då han kom i två mot en-läge ihop med Gustav Rydahl. Åslund bar upp pucken på högerkanten och med en backhand flippmacka hamnade pucken perfekt på Rydahls klubba. Rydahl tryckte in pucken tiondelen innan han, fälld av Leino, kanade in i målvakten Jhonas Enroth och målet. Efter lång repriskoll från domarna godkändes målet.
– Man vet ju att "Gurra" kommer att vinna sin skridskoduell så det var bara att lägga in pucken. Han är ruggigt stark i de lägena, säger "Åsa".
Han var också med i förspelet till 2-0-målet där Mikael Wikstrand smällde in pucken.
Sen kom 3-1 i slutet på andra perioden med Åslund själv som målskytt.
– Stenhårt upp i krysset, skrattar han.
– Eller en väl avvägd lobb.
Åslund stod i backläge och skickade in en hög puck mot mål. Jacob de la Rose försökte styra ner pucken men fick, turligt nog, inte träff. Pucken dalade ner i högerkrysset över plockhandsken bakom en skymd Jhonas Enroth i Örebromålvakt. Domarna kollade repriser på nytt och efter väldigt lång tid kom beslutet: MÅL!
Var du orolig över att målet skulle dömas bort?
– Både och, "Della" (Jacob de la Rose) sa att han aldrig var på pucken men man vet ju aldrig hur domarna ser det.
3-2-seger till slut för FBK.

678 matcher, lika många som rekordmannen Mathias Johansson.

– Är kanske tecken på att man börjar bli gammal, ler 35-åringen.
Eller tecken på att man gjort något väldigt bra under snart 15 säsonger i samma klubb.
– Ja, så är det kanske också…

På lördag borta mot Rögle står Åslund ensam på tronen, förutsatt att matchen blir av i dessa smittsamma Covid-19-tider. Det är fint att ha ett rekord i FBK, för det är sannerligen inte lätt med tanke på alla fina spelare som spelat i många år i klubben från Karlstad.
– Jo, vi får hoppas att matchen blir av på lördag, säger Kilssonen.

Nu har ni 6 segrar på de 7 senaste matcherna.

– Det känns som att vi har spelat stabilt, förutom i Luleåmatchen. Det känns mycket bättre nu och det ska vi bygga vidare på!