Färjestad vann kraftmätning i Växjö.
Publicerad: 2019-03-09
Matchreferat
Växjö Lakers - Färjestad BK 1-2 (0-0, 0-2, 1-0). FBK tog en imponerande seger i Växjö där man gick upp till 2-0 i andra perioden. Växjö reducerade i tredje men en stark FBK-defensiv såg till att alla tre poängen följde med hem till Karlstad

Första perioden

Matchen inleddes med tre raka utvisningar, en för Växjö och två för Färjestad. Inget lag skapade speciellt vassa lägen förutom hemmalagets Linus Fröbergs stolpskott i sjunde minuten. FBK kvitterade i ramträffar några minuter senare när Jesper Olofssons skott tog uppe i ribbkrysset och pucken studsade rakt ner på mållinjen men inget mål.
Ny FBK-utvisning klarades av och Carl Jakobsson stal pucken från från Brendan Shinnimin i anfallszonen i slutminuten men Viktor Fasth räddade för hemmalaget.

Andra perioden

FBK fick ett tidigt numerärt överläge i fyra minuter efter en hög klubba i ansiktet på Oskar Steen. Bortalaget låg på för ett ledningsmål med ett flertal direktskott och det gav utdelning till slut. Marcus Nilsson spelade fram till Michael Lindqvist och pucken satt vid bortre stolpen.
Hemmalaget tog över rejält och fick till några monsterbyten där FBK-spelarna gick på knäna men klarade ut läget. Efter sju minuter kom en spelvändning där FBK´s Jesper Olofsson lurade upp hemmabacken Arvid Lundberg till korvkiosken och i friläge lyfte han upp pucken i högerkrysset. Ett riktigt supermål!
Efter 0-2-målet jämnade FBK ut spelet även om Växjö hade lite mer puck. Gästerna var hela tiden giftiga i sina kontringar och Michael Linqvist åkte igenom men Fasth räddade.
Hemmalaget hade en dubbelchans med en minut kvar men Adam Werner räddade starkt Kris Versteegs skott och Toumas Kiiskinens retur.

Tredje perioden

Växjö satsade hårt framåt för en reducering men FBK försvarade sig bra. I femte minuten kom 1-2-reduceringen då Kris Versteeg skjuter ett skott som en skymd FBK-målvakt tvingas släppa in och nu var det match på allvar igen.
Hemmalaget låg nu på ordentligt för en kvittering och med sex minuter kvar hade Niklas Burström en puck i stolpen för Växjö.
FBK försvarade sig på ett imponerande sätt på slutet och släppte inte till några rejäla målchanser och vann med 2-1. Det var Växjös blott andra hemmaförlust efter sextio minuter denna säsong.

En grymt stark laginsats gav tre poäng där hela laget höll en hög nivå hela matchen. Adam Werner var grymt stark i mål och defensiven ramstark. Offensivt fortsätter man att visa spets där två av lagets verkliga målskyttar, Michael Lindqvist och Jesper Olofsson, klev fram och avgjorde.