Landslagsback klar för Färjestad BK
Publicerad: 2022-06-17
Lagbygget
En rutinerad back med många år i högsta serien, och med landslagsmeriter i alla nivåer. Linnea Hedin är det senaste tillskottet till Färjestads lagbygge inför säsongen.

Den rutinerade backen Linnea Hedin (27) är klar för spel i Färjestad. De fyra senaste säsongerna har hon spelat i AIK i SDHL dit hon återvände efter fyra år i Nordamerika där hon representerat Minnesota-Duluth i NCAA USA.
– Linnea är en tvåvägsback som kommer att bidra både i det offensiva och defensiva spelet. Hon förväntas att bidra med mycket energi både på och utanför isen och är en väldigt vältränad spelare som ofta orkar hela vägen in. Hennes erfarenhet av många säsonger i högre divisioner, kommer förhoppningsvis att stärka laget på vägen mot våra mål, säger tränare Silje Holös.

Stockholmstjejen ser fram emot att få representera Färjestad och att bli en viktig kugge i ett lag som har ett tydligt mål – att ta sig till SDHL.
– Det är spännande med något nytt, bara tanken ger mig mycket energi, säger hon.
{!B}

Hur kommer det sig att valet föll på Färjestad BK?

– Jag har känt att det är tydliga och långsiktiga tankar och målsättningar. Det känns kul med den satsningen som föreningen gör på kvinnor och de har förstått helhetsperspektivet, säger Hedin.

Vilka intryck har du fått av din nya klubb?

– Färjestad verkar som en professionell förening med bra underlag för SDHL. Jag har fått väldigt bra bemötande i mina samtal med Silje Holös och har hört mycket positivt om laget utifrån.

Vad kommer du att bidra med till laget?

– Mycket fart, konsekvent i mitt spel och bra båda vägar. Jag kommer att försöka sprida mycket energi både på och utanför isen. Jag tar med mig min erfarenhet från SDHL och hoppas på att kunna bidra med det till laget, avslutar hon.
{!A}

Kommunikatör Erik Rubenson