Jens Westin en jätte i försvaret
Publicerad: 2018-11-28
Eftersnack
Färjestadsbacken Jens Westin går från klarhet till klarhet och är en riktigt stöttepelare i defensiven. Mot Timrå gjorde han knappt ett misstag.
– Jag spelar med ett bra självförtroende, säger han efter 2-1-segern.

När Jens Westin värvades till Färjestad från Timrå inför förra säsongen såg vi en stabil SHL-back framför oss. Men denna säsong har Westin klivit upp och tagit rollen som en av de stora, defensiva kuggarna i FBK-försvaret. Mot förra klubben Timrå stod han för en strålande insats och gjorde knappt ett misstag på hela matchen.
– Det kändes som det gjort på slutet, stabilt och jag spelar med ett bra självförtroende, säger han.
Westin har en bra blick för spelet, har bra skridskoåkning och är väldigt följsam. Han ser tidigt vad som ska hända och agerar snabbt utifrån det.
– Ja, det känns som att det är mina styrkor och det har fungerat bra på slutet.
Och du tar den fysiska kampen?
– Ja, det är en sån spelare jag vill vara, jag är inte den störste tacklaren men tycker det är kul att trycka till och även att få en tackling är rätt skönt, ler han.
– Det är en av mina styrkor tycker jag, spelet efter sargerna.
Timrå spelar inte riktigt som de andra lagen i SHL.
– Nej, de spelar lite annorlunda, inte många lag som chippar ut pucken och sen går hårt, det gäller att vara med, säger FBK-backen.
Timrå spelade bra i första perioden, trots att det stod 1-0 på resultattavlan.
– Vi tappade mycket puckar och de fick komma två mot en och tre mot två, slarvigt spel av oss.
FBK-tränaren "Ante" Karlsson pratade om en "hårtork" i pausen.
– Vi sa redan innan tränarna kom in i omklädningsrummet att det här var inte ok det vi gör i första perioden, vi behövde höja oss.
Men ni åt er in i matchen, blev bättre och bättre ju längre matchen led och stängde ner dem i tredje.
– Ja, i tredje tycker jag inte att de skapade några chanser utan vi höll dem på utsidan och hade bra kontroll, stabilt spelat av oss, säger Westin.

Du kom ju från Timrå inför förra säsongen, du känner många i laget?
– Ja, 8-10 spelare, kanske.
Och då är du lite extra laddad mot just Timrå?
– Ja, givetvis är det lite extra att spela mot dem.
Inget skitsnack på isen?
– Nä, jag är rätt dålig på det där, säger den lugne 29-åringen.

Ni har två bra målvakter längst bak?
– "Mackan" (Markus Svensson) har varit grym och så kommer Adam (Werner) in nu och spelar lika bra, skönt att ha två bra målvakter man kan lita på, berömmer Westin.
– Adam gjorde många bra räddningar idag.

På lördag väntar en tuff bortamatch mot Djurgården.
– Ja, en tuff match men rolig match också, kul att spela mot dem, de har bra fart och det är bra tryck på Hovet, det brukar vara jämna matcher mot dem.