FBK säkrade platsen i CHL-slutspelet
Publicerad: 2019-10-15
Matchreferat CHL
Färjestad BK - Red Bull München 3-1 (0-1, 2-0, 1-0). FBK stod för en stark vändning när man säkrade en slutspelsplats i CHL. Gästerna tog ledningen men FBK vände 0-1 till 2-1 i andra perioden genom Victor Ejdsell och Jonathon Blum. Gustav Rydahl spikade slutresultatet till 3-1 i tredje perioden.

Första perioden

Hemmalaget inledde ganska bestämt och skapade några halvchanser. München visade dock att man är giftiga i spelvändningarna och väl i anfallszonen var de tunga. Spelet jämnade snart ut sig och det blev en böljande hockey där lagen bytte chanser.
I mitten av perioden tappade FBK lite i markeringen och efter en fin passning från Trevor Parkes kunde Justin Schütz sätta pucken i halvtom kasse, FBK-målvakten Markus Svensson hade inte en chans att hinna över.
Lagen hade varsitt numerärt överläge men utan resultat.
München såg väldigt stabila ut i sitt spel även om Michael Lindqvist snodde pucken i anfallszonen i periodslutet. "Linkan" bröt in mot mål men Kevin Reich i bortamålet var tät.

Andra perioden

Om München var det bättre laget i första perioden så var det FBK som tog över i den andra. Man hade bättre fart på både skridskoåkning och passningsspel och gjorde det bra. Hemmalaget skapade lägen och efter 6:05 kom kvitteringen. Victor Ejdsell fick pucken i mitten avancerade framåt och tilläts sikta länge, länge innan han drog upp pucken i det vänstra krysset.
I tolfte minuten drog FBK-backen Jonathon Blum upp ett anfall på högerkanten, bröt in och skickade in pucken mot mål. Målvakten lämnade retur och den skickade Blum upp högt med en backhand. 2-1 och FBK hade vänt!

Sista sex minuterna spelade FBK mer eller mindre ut München. Man skapade mängder med chanser och borde ha gjort ett eller ett par mål ytterligare men det var "bara" 2-1 i paus.

Tredje perioden

FBK gick för ett tredje mål och man hade många lägen att göra det utan att lyckas. München stack upp några gånger och var långt ifrån ofarliga men Markus Svensson var oerhört stabil i hemmamålet.

Med åtta minuter kvar satsade gästerna mer och mer framåt och fick ett visst tryck. En onödig utvisning gav FBK powerplay och då kom 3-1. Det var inget vanligt PP-mål då Gustav Rydahl lev frispelad av Marcus Nilsson. Formstarke Rydahl, tre mål senast mot HV71, gjorde inget misstag utan tryckte in pucken vid vänsterstolpen.
München chansade framåt på slutet men Svensson hade spikat igen i FBK-målet.

Segern innebär att FBK är klart för CHL-slutspelet ihop med just München som trots förlusten vann gruppen.