Färjestad bortaslog HV i förlängningen
Publicerad: 2020-10-10
Matchreferat
HV71 - Färjestad BK 2-3 (2-2, 0-0, 0-0, 0-1). FBK inledde enormt bra och gick upp till 2-0-ledning efter fem minuter. HV kom tillbaka och kvitterade i första perioden. Efter en jämn och kampfylld match var det 2-2 efter ordinarie matchtid. I förlängningen avgjorde Jacob Nilsson för FBK redan efter 19 sekunder, Albert Johansson stod för det briljanta förspelet.

Första perioden

FBK stod, precis som i torsdags mot Linköping, en mycket bra start på perioden. Ledningsmålet kom efter 2:30 då Martin Johansson från vänsterläge spelade över till en fri Olle Lycksell på bortre stolpe. Lycksell direktsköt och pucken satt, hans första mål i FBK-tröjan.
Några minuter senare kom en snabb spelvändning när FBK kom tre mot två. Albin Eriksson tog in pucken i anfallszonen på högerkanten, skickade in pucken mot mål och där stötte Martin Johansson in 0-2-pucken med en backhand.
HV tog timeout efter målet och fick bättre ordning på spelet. När FBK drog på sig utvisningar kom HV in i matchen. 1-2 kom genom Linus Sandin i powerplay, han direktsköt mitt framför mål och Arvid Holm i FBK-kassen var chanslös.

I spel fem mot fem var det spelmässigt jämnt men FBK drog på sig fler utvisningar och HV kvitterade kort efter att FBK blivit fulltaliga. Christoffer Törngren åkte in mot mål, sköt och pucken slog i bakre sargen. Törngren var snabb och petade in returen via Holm in i nätmaskorna och det var 2-2 efter 14:16.
Sista två minuterna hade HV ett nytt numerärt överläge men det jobbade FBK bort på ett bra sätt.

Andra perioden

Det blev tjugo minuter med böljande spel, lagen hade sina perioder när man tryckte på för ett ledningsmål men båda målvakterna spelade mycket bra. Oskar Bäck lyckades inte virka in pucken vid stolpen och Holm räddade skottet från Linus Fröberg med en sidledsaktion.
FBK gjorde en mycket bra period, vann skotten med 10-6 och hade lite fler vassa lägen än hemmalaget med det var 2-2 efter två perioder.

Tredje perioden

FBK tog tag i spelet första fem minuterna och kunde (borde?) tagit ledningen men Hugo Alnefelt i hemmamålet räddade allt.
HV jämnade ut spelet och det var kamp, kamp, kamp om varje centimeter på isen. Ytorna krymptes och det var svårt för nåt av lagen att få till spelet några längre sekvenser.
FBK drog på sig en utvisning med 2:07 kvar och HV satte ett tungt tryck men Holm storspelade i FBK-målet och tog matchen till förlängning.

Förlängning

Det dröjde bara 19 sekunder innan FBK avgjorde. Daniel Viksten släppte pucken till Albert Johansson på vänsterkanten och FBK-backen var väldigt kylig när han spelade snett bakåt. Jacob nilsson fick mer eller mindre öppen kasse till det avgörande 3-2-målet.

Totalt sett kanske den bästa matchen över 60 minuter som FBK gjort denna säsong. Holm bra i målet med många starka räddningar, defensiven släppte inte till ytor och möjligheter på samma sätt som tidigare och offensivt finns spelt. FBK skapade många chanser och vísade fin bredd, kedjan med Oskar Bäck, Pontus Widerström och Carl Jakobsson var lagets bästa även om Olle Lycksell och pigge Martin Johansson gjorde de första två målen.