Alexander Ternblad gjorde FBK-debut
Publicerad: 2020-09-26
Eftersnack
Färjestad släpper fram nya juniorer hela tiden, mot Brynäs var det Alexander Ternblad som förtjänat chansen.
– Kul att få chansen, en sporre, säger Alexander.

Med flera skador på forwards kallade Färjestad in Alexander Ternblad från J20-laget.
När fick du reda på att du skulle spela?
– Tränarna sa till mig igår eftermiddag att jag skulle spela mot Brynäs, säger 19-åringen.
Vad hann du tänka före match, har du varit nervös?
– Har inte tänkt så mycket, det skulle bli kul att få chansen, en spore. Nervös har jag varit från jag fick beskedet till jag gjorde mitt första byte i matchen, sen försvann det.
Första bytet kom nog tidigare än vad Alexander hade trott för Gustav Rydahl utgick skadad efter 13 minuter av första perioden efter en tung tackling som tog på ena knät.
– Jag fick göra ett par byten istället för honom i första men i andra perioden gick Oskar Bäck in där och jag fick spela med Martin (Johansson) och (Pontus) Widerström istället.
Vad sa tränarna till dig när du skulle in?
– Att jag skulle spela mitt spel, ta för mig, släppa loss, säger han.

Han tog chansen och spelade tämligen respektlöst och hade några lägen att göra mål. Speciellt en chans grämde lite extra men han fick dålig träff på pucken.

Vad är skillnaden mellan J20 och SHL?
– Farten, tiden på isen och enkelheten i spelet, säger han direkt.
– Det straffar sig snabbt om man tappar pucken i SHL.

19-åringen kom från Skåne i somras, från Malmös J20-lag.
Vad fick dig att flytta till Karlstad?
– Färjestad ville ha mig och jag ville gärna testa något nytt, FBK är en stor klubb så det passade bra.
Lita på att Alexander Ternblad kommer att få fler chanser i A-laget i vinter, för hans 6 minuter och 21 sekunder på isen i debuten lovade gott!

Webredakt Hans-Göran Bäckström