Färjestad vände i andra perioden mot Timrå
Publicerad: 2021-10-23
Matchreferat
Färjestad BK - Timrå IK 4-1(0-1, 3-0, 1-0). Timrå tog ledningen mot ett svagt hemmalag i första perioden. Ett betydligt vassare FBK vände till 3-1 i den andra. Gästerna försökte jaga ikapp i tredje men Joakim Nygård stängde matchen med sitt 4-1-mål i tom kasse. Linus Johansson, Gustav Rydahl och Daniel Viksten övriga målskyttar i FBK. Dominik Furch matchens lirare.

Första perioden

FBK fick med sig en utvisning redan efter 18 sekunder men fick inte till de vassa lägena i powerplay. Hemmalaget dominerade kraftigt första 7-8 minuterna men hade svårt att ta sig in på mot mot Timrås igelkottförsvar.
Gästerna tog sig in i matchen mer och mer och efter tolv minuter kom 0-1. Ett backskott som missade målet kom ut på andra sidan och Sebastian Hartmann kunde enkelt lägga in pucken bakom Dominik Furch som inte visste att pucken kom ut vid högerstolpen.
Timrå fick rejäl energi av målet och tog över, FBK drog på sig en utvisning som man dock spelade av på ett bra sätt. Timrå kom till anfall gång på gång och var närmare 0-2 än vad FBK var en kvittering men tack vare Furch var det 0-1 i pausen.

Andra perioden

Hemmalaget kom ut med betydligt bättre fart och man tog tag i spelet. Kvitteringen kom efter 2:26 efter att Jacob Johansson halvräddat men Linus Johansson tryckte in pucken som låg bakom Timråmålvakten.
Målet gav ännu mer energi åt FBK som nu virvlade runt ganska friskt i anfallszonen med flera längre anfall. Ett Timråmisstag på egen blålinje gjorde att Marcus Nilsson fick fritt på vänsterkanten, han letade i mitten där Gustav Rydahl mötte upp perfekt. Direktskottet satt hårt vid högra stolpen och FBK hade vänt till 2-1-ledning efter 8:59!
I trettonde minuten kom 3-1 och det var en tidig kandidat till årets mål. FKB kom i en blixtrande spelvändning där Daniel Viksten spelade över till höger där Joakim Nygård kom nästan fri. Nygård passade dock kvickt tillbaka till Viksten som fick öppet mål. Rysk klapp-klapp-klass på den kassen.
Timrå ryckte upp sig sista fem minuterna men fick FBK-målvakten var tät.

Tredje perioden

Timrå gjorde ett ärligt försök att jaga en reducering och man hade sina chanser, inte minst i powerplay, men Furch spelade mycket bra i FBK-kassen. Samtidigt fick hemmalaget fina kontringstillfällen att öka på sin ledning.
Robin Hanzl var så nära ett reduceringsmål man kan komma men pucken träffade ribbans underkant, högerstolpen och ut igen i tionde minuten.
Jesse Virtanen fick fritt i mitten i trettonde minuten men Timråmålvakten stod ivägen. Tiden tickade iväg för Timrå som plockade ut målvakten med fyra minuter kvar för spel sex mot fem. Det utnyttjade Joakim Nygård som satte 4-1 i tom kasse, en retur efter Daniel Vikstens chans.