Rekordkross när Oskarshamn kördes över
Publicerad: 2019-10-05
Matchreferat
Färjestad BK - IK Oskarshamn 12-0 (7-0, 3-0, 2-0). Färjestad körde över Oskarshamn fullständigt och gjorde 7-0(!) redan i första perioden. Det blev till slut hela 12-0, FBK´s största hemmaseger någonsin. Hemmadebuterande Arvid Holm höll sin första nolla.

Första perioden

Efter några jämna minuter i inledningen körde FBK över nykomligen Oskarshamn fullständigt i Löfbergs Arena.
1-0 (4:11) Linus Johansson styr in Jonathon Blums skottpassning
2-0 (8:09) Victor Ejdsell pangar upp pucken i högerkrysset efter fint pass från Linus Johansson.
3-0 (8:22) Kontring två mot en och Jarno Kärki får tom bur från Jesper Olofsson.

Här tog Oskarshamn timeout och bytte målvakt, Pettersson-Wentzel ut och Tex Williamsson in. Det höll i 45 sekunder…
4-0 (9:07) Olofsson styr in Linus Arnessons backskott.
5-0 (11:59) Ejdsell och Per Åslund kommer två mot en och Åslund skickar upp pucken i nättaket.
6-0 (12:24) Ville Leskinen får friläge och sätter pucken mellan plock och benskydd på Williamsson.
7-0 (16:01) Michael Lindqvist stänker in pucken i powerplay efter fint pass från Marcus Nilsson.

FBK var synnerligen efektiva och Oskarshamn verkade sitta kvar i bussen hela perioden.

Andra perioden

Matchen var givetvis redan avgjord men Oskarshamn fick möjligeheten att spräcka nollan efter flera FBK-utvisningar. Gästerna hade några bra lägen men hemmadebuterande Arvid Holm i FBK-målet höll tätt.
Väl fulltaliga fortsatte hemmalaget att trumma på. 8-0 kom i åttonde minuten då Gustav Rydahl styrde in Lindqvists precisa passning. Det var Rydahls första mål för säsongen.

Ett par Oskarshamnutvisningar utnyttjades sen på bästa sätt av ett vasst hemmalag. Jesper Olofsson snärtade upp 9-0 i högerkrysset i femtonde minuten och Michael Lindqvist direktsköt in 10-0 ett par minuter senare.
Pontus Netterberg fick ett friläge i slutminuten men Holm räddade och höll nollan intakt.

Tredje perioden

Slutperioden blev mest en transportsträcka mot slutsignalen.
Frågan var bara om Oskarshamn skulle spräcka den försmädliga nollan eller om FBK skulle göra ännu fler mål.
Hemmalaget skapade mest och Gustav Rydahl kunde smälla in 11-0 med drygt tre minuter kvar. Daniel Viksten fastställde slutresultatet till 12-0 efter ett distinkt skott efter vunnen tekning.

Detta var Färjestads största hemmaseger någonsin men smolk i glädjebägaren var när Jens Westin fick utgå med en benskada med dryga minuten kvar.