Arnesson tvåmålsskytt mot Djurgården
Publicerad: 2019-10-03
Eftersnack
Linus Arnesson var en av de stora hjältarna vid 6-5-segern borta mot Djurgården. FBK-backen smällde in 1-0 i första perioden och gjorde den viktiga reduceringen till 4-5 i tredje perioden efter en fräckis.
– Fick lite yta och fick upp den i bortre, säger målskytten.

Det svängde rejält när Färjestad mötte Djurgården på Hovet. FBK inledde bra och tog ledningen efter Linus Arnessons backkanon.
– Det var mycket folk framför mål så då brukar det vara bra att skjuta på bortre stolpen, säger Linus.
Pucken satt precis där den skulle och lite extra beröm för Carl Jakobssons täckning vid motståndarmålet.
– Vi sa inför matchen att vi måste spela pucken mer, pasningar på bladet och det tycker jag att vi gjorde i första perioden.
Den andra perioden blev av en helt annan karaktär.
– Ja, Djurgården var tunga och fick många, långa anfall på oss, säger Linus.
– Tur att vi har ett powerplay som räddade oss.
FBK hamnade i 1-3-underläge men två snabba mål i powerplay på bara 12 sekunder räddade 3-3 efter två spelade perioder.

I den tredje var det jämnt men DIF gjorde ett nytt ryck i mitten av perioden och gick upp till 5-3-ledning.FBK gav dock inte upp utan reducerade genom ett härligt solomål av just Linus Arnesson.
– Jag fick pucken nere i rundeln, fick lite yta och ville bara lyfta upp pucken vid bortre, minns FBK-backen.
Han åkte ifrån Robin Norell och bröt in mot mål, där kom Tom Wandell glidande efter isen men Linus drog honom kallt. Vid målet lyfte han upp pucken vid det brotre krysset, ett klassavslut efter en fräck manöver.
FBK kvitterade till 5-5 och matchen gick till straffar efter en mållös förlängning. Efter 24(!) straffar var det bara Lucas Ekeståhl-Jonssons som gick in och räddade två poäng till FBK.
– Märklig match, den var ju nästan över två gånger, säger Linus med 1-3 och 3-5-lägena i åtanke. – Får tacka (målvakten Arvid) Holm också, han stod på öronen vid straffarna.

Hur känns det för dig personligen efter sju omgångar?
– Jag börjar lära mig mer och mer hur vi ska spela men det finns saker att förbättra ännu, tycker 25-åringen som anslöt från Örebro efter förra säsongen.
Med dagens två mål går Linus upp i topp i backarnas målliga i SHL med sina tre fullträffar, bara Malmös Carl-Johan Lerby har lika många.

På lördag väntar nykomlingen Oskarshamn i Löfbergs Arena.
– Ska bli kul att möta dem för första gången, de har gjort det bra hittills. Vi får väl scouta dem lite inför matchen och se hur de spelar.