FBK utklassade Luleå på hemmaplan
Publicerad: 2022-05-02
Final 2
Färjestad BK - Luleå Hockey 4-0 (2-0, 1-0, 1-0 ).
Gästande Luleå inledde bäst första 7-8 minuterna sen var det Färjestads match för hela slanten. FBK gick upp till en 2-0-ledning genom Theodor Lennström och Daniel Viksten. I den andra spädde Martin Johansson på till 3-0 och Joakim Nygård satte spiken i kistan med 4-0 i tom kasse.

Första perioden

FBK gjorde mycket bra första byte, la ner pucken djupt och tacklade tungt. Men Luleå ville annat och tog över både spel- och chansmässigt. Linis Fröberg var helt fri men sköt utanför och gästerna kom tre mot en kort efter men Dominik Furch gjorde en makalös räddning i sidled.
Första halvan av perioden var Luleås helt och hållet mot ett nervöst(?) FBK men när Joakim Nygård gjorde en fartfylld inbrytning osade det hemmamål. Joel Lassinantti i Luleåkassen räddade men bortalaget drog på sig en utvisning i samma sekvens. Linus Johansson hade ett fint direktskott innan Theodor Lennström satte ledningsmålet. FBK-backen fick pucken i mitten, pausfintade bort en slängande Luleåspelare och sköt in pucken vid höger stolprot. 1-0 i powerplay efter 12:57!
Målet gjorde att all vimsighet var som bortblåst hos hemmalaget som nu släppte loss ordentligt. Linus Johansson tog sig en rejäl rundtur i anfallszonen och spelade in till Joel Nyström. Den högerfattade FBK-backen sköt inte utan fintade sig in mot högerstolpen och la ett millimeterpass över till Daniel Viksten som fick öppen kasse. 2-0 efter 14:20!
Lennström hade ett jätteläge att öka på i slutminuterna men Lassinantti räddade. FBK drog på sig en utvisning i slutminuten men det var 2-0 i paus.

Andra perioden

Mellanperioden blev väldigt händelserik med tuffa närkamper och stenhårda tacklingar. Efter fem minuter ökade FBK till 3-0 då Martin Johansson skickade in returen på Joel Nyströms skott.
I bytet senare tacklade Gustav Rydahl omkull Brendan Shinnimin som flög som en vante. Domarna bedömde som en fem minuters utvisning men inte matchstraff. Luleå pressade på tungt men hemmaspelarna offrade sig hänsynslöst, Furch räddade flera gånger om och de vassaste lägena hade faktiskt FBK för Patrik Lundh och Linus Johansson.
I spelet fem mot fem var det FBK som dominerade spelmässigt och Joakim Nygård hade ett ribbskott. Ny FBK-utvisning i trettonde minuten men den rensade man bort mycket bra. Det small och brottades längs sargerna och runt båda målburarna, Luleå kunde tacka Lassinantti att det "bara" var 3-0 i paus.

Tredje perioden

Luleå bytte målvakt och Jesper Wallstedt ersatte Lassinantti. Gästerna försökte få till en reducering men hemmalaget spelade mycket bra defensivt. Nytt powerplay för Luleå i efter tre minuter men FBK redde ut det också.
Hemmalaget hade full kontroll och spelade effektivt på sin tremålsledning och matchuret tickade iväg för bortalaget. Luleå plockade målvakten med 6:25 kvar men det slutade med 4-0 i tom kasse från Joakim Nygård med 5:35 kvar.
Luleå försökte spräcka nollan på slutet men Furch hade stängt igen för kvällen.

FBK tog därmed en gruvlig revansch efter lördagsförlusten och kvitterade till 1-1 i matcher.
Ny match i Luleå imorgon, tisdag.