17-årige Lucas Forsell debuterade för FBK.
Publicerad: 2020-09-15
Försäsong
Lucas Forsell tränade med Färjestads J20-lag i morse när tränaren Johan Pennerborn dök upp och sa att han skulle spela med A-laget mot AIK ikväll.
– Jag trodde först att han skojade lite med mig, ler Lucas.

Då Daniel Viksten inte var spelbar letade FBK-tränaren Johan Pennerborn upp ersättaren i J20-laget och valde Lucas Forsell.
När fick du reda på att du skulle spela mot AIK?
– Fick reda på det i morse när jag tränade med J20, då kom "Pennan" och sa att jag skulle spela mot AIK. Jag trodde först att han skojade lite med mig, ler Lucas.
– Sen insåg jag att det var på riktigt så det var bara att ställa in sig på match.
Spännande att få byta om i stora omklädningsrummet?
– Alla är otroligt trevliga och schyssta och tog hand om mig.

Han fick spela med storstjärnorna i förstakedjan, Gustav Rydahl och Joakim Nygård, man kan få sämre kedjekamrater om man säger så.
– De är två jätteskickliga spelare och tog hand om mig därute, det kändes tryggt, säger han.
Hur kändes det att spela A-lagshockey för din egen del?
– Kändes helt ok, försökte bidra med mitt spel bara.
Vad är skillnaden mellan J20 och A-laget?
– Det går lite fortare, de är lite starkare och lite skickligare, tycker nyblivne 17-åringen (fyllde 5 september).
En rejäl sporre att få chansen?
– Ja, absolut, alltid varit en sporre att komma in här en vacker dag, nu har jag fått lite försmak så det är bara att kriga på så får man kanske chansen igen, säger Lucas ödmjukt.
– Känns som att Färjestad är en stabil förening som tror på sina yngre så det är kul att vara här.

Lita på att vi får se mer av den framfusige 17-åringen, han har tiden för sig.