Från poängkung till defensiv härförare
Publicerad: 2019-11-07
intervju
Alla vill vara med och producera framåt, men någon måste även göra jobbet bakåt. Daniel Viksten har gått från en tilltänkt poängkung till en defensiv härförare.

– Det gäller att ha en stolthet i allt man gör, säger han.

Det är inte bara en gång han har fått lagets egna pris som matchens lirare. Handskarna som delas ut vid varje seger har vid ett flertal tillfällen tillfallit Daniel Viksten.
– Det är oerhört glädjande och motiverande när du får dina lagkamraters erkännande, i vårt fall med handskarna. Då vet man att gruppen uppskattar det man gör även om det i mitt fall just nu inte handlar om att spruta in poäng, säger Viksten.

Och ska man bara se till producerade poäng så har han skrapat ihop 5 (2+3) totalt på 16 matcher. En poängskörd långt ifrån den Daniel Viksten är van vid sedan tidigare år. Men det är fler moment som måste lösas och göras på banan. Ett sådant är ju att vinna puck, forechecka och nagla fast och trötta ut motståndaren.
– Jag och Carl Jakobsson har ju spelat med varandra i stort sett hela säsongen. Vi har bytt lite centrar, men annars har vi varit intakt. Det gör att vi lärt oss varandra och vet i dagsläget i stort sett vad den andre tänker och gör. Mycket av det som önskas av oss är att ta mycket defensiva tekningar, vinna pucken och få upp den i anfallszon. Antingen tar vi själva avslut eller så vinner vi en tekning i anfallszon så vi kan byta in ”dundergänget” med Linkan och Lilliz osv, säger han med ett leende.
{!A}

För även om vi alla vet att både Daniel och hans omgivning skulle vilja se mer mål från hans klubba så vet han sitt värde i laget. Ett värde som hans lagkamrater uppskattar.

– Daniel är en ruskigt lojal spelare. Han tar den roll han fått och gör det med bravur. En snäll och fin kille som vi alla mår bra av att ha i laget, säger Johan Ivarsson.

Tränare Johan Pennerborn är inne på samma linje.
– Daniel är grym helt enkelt. Han gör allt för laget och har tagit ett stort defensivt ansvar i år. Han dödar utvisningar och är väl den forward som har bäst plus/minus om jag inte har helt fel, säger Pennan.

Så är det. Daniel är den forward som varit inne på minst mål bakåt i spel fem mot fem (4 st). De som inte varit inne på något är spelare med lite istid, så som Martin Johansson som spelat 4 perioder samt de tre juniorerna Sandberg, Lawner och Kyrk som alla tre har väldigt sparsamt med istid.
– Det gäller att hitta en stolthet i det arbete du lägger ner för laget. Just nu är jag med och bidrar med ett hårt arbete och ett lag måste bestå av lite olika karaktärer för att nå framgång. Jag tycker vi har den mixen i vårt lag, säger Viksten.
{!B}

Allt som oftast presenteras kedjan Jakobsson-Bäck-Viksten som en fjärdeformation. Men den inbördes rankingen och namnet på kedjan spelar mindre roll enligt Daniel.
– Våra coacher är väldigt bra på att fördela istid. Har en kedja det lite tyngre så spelar en annan lite mer. Det spelar ingen roll vad det står på tröjan utan de som är hetast för dagen brukar också få mer speltid. Det gäller att man gör jobbet varje dag.

Tittar man tillbaka på vårt senaste guld (2011) så var det en på förhand otippad kedja som blev ett ruskigt starkt vapen i slutskedet. Då spelade Marcus Paulsson, Anders Bastiansen och Marius Holtet tillsammans, och vem kunde på förhand tippa att den skulle bli en stor tunga på vågen när det drog ihop sig mot slutspel? Anders Bastiansen vann ju dessutom Stefan Liv Memorial Trophy, priset som slutspelets mest värdefulla spelare.
{!C}

Under uppehållet har laget tränat måndag, tisdag och onsdag för att sedan få tre dagar ledigt. Många har valt att åka iväg en sväng.
– Jag drar till London. Har en kompis som bor där som jag ska hälsa på. Sedan är det hem, träning på söndag och fullt fokus på tisdagens CHL-match mot Frölunda, avslutar han.
{!D}
{!E}