FBK bröt förlustraden, 3-1 mot Malmö
Publicerad: 2019-01-12
Matchreferat
Färjestad BK- Malmö Redhawks 3-1 (2-1, 0-0, 1-0). Det bjöds på en makalöst intensiv match där de 8187 på läktarna fick full valuta för pengen. FBK gick upp till 2-0 i andra perioden och 3-1 i den tredje och vann välförtjänt efter fyra raka förluster. Det haglade utvisningar och Malmö drog på sig två matchstraff.

Första perioden

Oj, vilken intensiv period vi bjöds på. FBK jobbade bort ett numerärt överläge innan man fick en spelvändning. Axel Ottosson åkte upp med pucken, lämnade över till Michael Lindqvist och han friställde Marcus Nilsson. "Lilliz" sprätte upp pucken i vänsterkrysset och 1-0 efter fyra minuter.
Jesse Virtanen hade ett skott i högerstolpen innan FBK fick ett powerplay. Här spelade "Lilliz" Nilsson på högerkanten fram till Michal Lindvist på andra sidan. "Linkan" sköt direkt och Malmömålvakten Oscar Alsenfelt hann inte över. 2-0 efter 9:18.
Malmö svarade omgående då Fredrik Händemark skickade in en backhand mot FBK-målet, Frederik Storm nuddade pucken och en skymd Adam Werner var chanslös. 2-1 efter 10:30.
Oskar Steen hade ett jätteläge att öka på ledningen i trettonde minuten men sköt utanför. Sen brakade det loss ordentligt då Steen tog med sig Malmökaptenen Händemark in genom FBK´s båsdörr. Fullt slagsmål utbröt och Marcus Sylvegård tog sig i FBK-båset som 4-5:e spelare och slogs med matchstraff som resultat.

Andra perioden

Intensiteten var mycket hög även i andra perioden och varje tackling fullföljdes över hela isen. Hemmalaget hade några långa anfall som sög musten ur Malmö, som hade långt till båset. Lindqvist och Axel Ottosson hade jättelägen men det första räddade Alsenfelt och det andra sköts över ribban. Malmö hade å sin sida ett friläge för Bryggman som Werner räddade och ett skott i stolpen av Fredrik Händemark. Båda lagen fick chanser i numerärt överläge men utan resultat.

Tredje perioden

FBK inledde med en man mer men utan resultat. Malmö fortsatte att dra på sig utvisningar i massor, Henrik Hetta fick matchstraff för en ful tackling på Theoder Lennström. FBK fick två minuter i spel fem mot tre men fick inte in pucken. Då, när Malmö rett ut alla underlägen, kom 3-1 retroaktivt för FBK. Skott från Nygård som Alsenfelt lämnade retur på men Axel Ottosson fick med sig returen med handsken och lyckades nudda pucken precis på mållinjen och de flesta av de 8187 på läktarna jublade högt.
FBk drog på sig två raka utvisningar på slutet och med 2:18 kvar plockade Malmö ut målvakten för spel sex mot fyra. Gästerna fick ett vansinnigt tryck men Adam Werner storspelade och FBK vann matchen med 3-1.

Efter fyra raka förluster tog sig FBK upp på segerspåret igen efter en intensiv och underhållande match med rena, rama slutspelskänslorna i sextio minuter.