Åslund: – Det gäller att inte ge dem chanserna!
Publicerad: 2021-04-11
Eftersnack
Trots 3-0-ledning i andra perioden och 4-3-ledning med åtta minuter kvar lyckades inte FBK vinna andra kvartsfinalen mot Växjö. Precis som igår var man det bättre laget sett över hela matchen men förlorade åter.
– Mycket frustration just nu, erkänner Per Åslund.

Färjestad inledde andra kvartfinalen på ett lysande sätt och Per Åslund satte 1-0 i powerplay i första perioden.
– Jättefin passning från Olle (Lycksell), säger Åslund som fri vid bortre stolpen enkelt skyfflade in pucken.
2-0 kom tidigt i den andra (Carl Jakobsson) och 3-0 i powerplay (Jonathon Blum) efter 7:01.
– Ja, vi började väldigt bra, bra fart och passningsspel, säger Åslund.
Sen gick det fort, 3-3 efter 13:43, vad hände?
– Jag vet inte, kan inte riktigt analysera det nu men det är mycket tillfälligheter, säger 34-åringen.
– Vi får inte ge dem chanserna, helt enkelt.
Detsamma gäller efter att Jens Westin dunkat in 4-3 för FBK med åtta minuter kvar. Med två snabba mål i sjuttonde matchminuten hade Växjö vänt tillbaka till 5-4-ledning som man höll matchen ut.
– Vi måste kunna stänga matchen, så är det!

Ni var det bättre laget igen, precis som igår.

– Ja, det är mycket frustration just nu, vi skulle haft den här matchen, tycker Åslund.
– Men vi har visat att vi kan spela bra mot dem så vi är fortfarande positiva.

Per Åslund själv har verkligen klivit fram när det gäller. På fyra matcher i åttondelen och kvarten har han gjort hela 7 poäng (4 mål och 3 assist) och leder slutspelets poängliga.
– Det känns jättebra, det funkar bra med Olle och (Jakob) Forsbacka Karlsson och även "Jake" (Jacob Nilsson när han kommit in ibland, säger FBK-forwarden.
– Men poängen är skit samma om man intevinner matcherna.

Hur mycket saknar ni Jesse Virtanen?

– Klart att vi saknar Jesse, han är ju seriens bästa back och spelar 22 minuter per match, så jag hoppas att han är tillbaka snart.