FBK-kaptenen: - Kunde gått hur som helst.
Publicerad: 2020-01-18
Eftersnack
Matchen mellan Frölunda och Färjestad hade helt olika ansikten första perioderna.
– De körde över oss i första, medger Linus Johansson.
– Men vi körde över dem i andra istället. Tredje var jämn, det kunde gått hur som helst.

Frölunda, med fyra raka förluster bakom sig, kom ut stenhårt och dominerade första perioden.
– Ja, inte helt oväntat när de haft det lite jobbigt senaste tiden, säger Linus Johansson.
Man hade två puckar i mål bakom Arvid Holm i FBK-kassen men båda dömdes bort.
– Ganska klockrent att de blev bortdömda, vid första målet hade de två spelare i målgården och vid det andra var det handpass, säger FBK-kaptenen.
Frölunda gick ändå till paus med en 2-0-ledning efter hela 19-4 i skott.
– De körde över oss i första, medger Linus.
– Men vi körde över dem i andra istället.
Jo, FBK kom ut som ett nytt lag. Vad sa ni i pausen?
– Att de hade haft sitt nu och att vi skulle spela vårt spel.
Det gav utdelning redan i första minuten på andra perioden när just Linus Johansson bröt ett uppspel på offensiv blålinje.
– Det kom en fladderpuck vid blålinjen så det var bara att åka in och skjuta, säger Linus.
Det blev väldigt bra, skotet kom lite skymt bakom Frölundabackens ben och pucken satt hårt över vänsra benskyddet, i det s k "gubbhörnet".
– Enda sättet jag kan skjuta på, ler Linus.

Daniel Viksten tryckte in kvitteringen och det fanns bud på ett ledningsmål för FBK.
– Chanserna fanns för oss men vi måste sätta pucken också. Men de hade kunnat haft 3-0 i första likaväl som vi kunde haft ledningen efter den andra, det är så det är i hockey.
– Tredje perioden var jämn, det kunde gått hur som helst, det var väl Lasch som var skillnaden, det är bara han som gör såna mål och han har gjort det förut.
Ryan Lasch var fräck när han bakom mållinjen, fullt medvetet, sköt via FBK-målvaktens axel och pucken styrdes in i mål.
En sur och tung förlust?
– Det är det…
– Nu ska vi kolla lite video från matchen och se vad vi kan göra bättre till nästa match, avslutar lagkaptenen.

Nästa match spelas hemmama mot Växjö på torsdag.