FBK föll efter förlängning i Skellefteå
Publicerad: 2021-01-02
Matchreferat
Skellefteå AIK - Färjestad BK 3-2 (0-0, 2-1, 0-1, 1-0). FBK tog ledningen i andra perioden genom Daniel Viksten. Skellefteå vände dock till 2-1 innan perioden var över. I tredje kvitterade Jesse Virtanen och matchen gick till förlängning. Där avgjorde Niclas Burström för hemmalaget och FBK fick nöja sig med en poäng.

Första perioden

Skellefteå brukar sätta högsta fart från start på hemmplan men Färjestad stängde igen mittzonen effektivt och fick ner farten på hemmalaget.
I åttonde minuten hade Linus Lindström ett skott i vänsterstolpen för hemmalaget.
De chanser som skapades, de skapade Skellefteå. Arvid Holm i FBK-målet fick göra flera starka räddningar, inte minst vid ett numerärt underläge. FBK hade sin bästa målchans i samma underläge då Michael Lindqvist fick pucken framför mål men missade backhandavslutet.
0-0 i paus efter 15-7 i skott, det kunde FBK tacka målvakten Holm för.

Andra perioden

FBK höjde sig spelmässigt och tog ledningen. Skellefteå hade en jättechans som Holm räddade men Daniel Viksten fick kontringsläge på högerkanten. Viksten rundade Tuomas Kiiskinen och fri petade han in pucken vid första stolpen. 0-1 efter 2:16!
Spelmässigt var det jämnt men en styrning från Melker Karlsson gjorde att det var 1-1 efter 8:83.
Hemmalaget tog över spelmässigt och i numerärt överläge kom 2-1. FBK hade läge att kontra och komma tre mot en med en man mindre men tappade pucken på egen blålinjen. Istället kom SAIK tre kot en och Jesper Frödén kunde sätta ledningspucken.
FBK fick ett numerärt överläge i slutsekunderna och Albin Eriksson tryckte in pucken men målet blev bortdömt då tiden hunnit ticka nån tiondel över 20:00.

Tredje perioden

FBK inledde med spel fem mot fyra men fick inte till det.
Efter några böljande minuter fick FBK till ett bra, långt anfall. Oskar Bäck sköt och Jesse Virtanen fick öppet mål på returen. 2-2 efter 6:55!

I tionde minuten stal Victor Ejdsell för Joakim Lindström och kom fri från egen blålinje. Ejdsell lyckades dock inte överlista Gustav Lindwall i hemmakassen.
FBK fick ett nytt powerplay i elfte minuten och det var nära ett ledningsmål från Viksten men Lindwall styrde bort skottet.
Hemmalaget tryckte på för ett ledningsmål men FBK kontrade farligt hela tiden, det kändes som att det kunde gå hur som helst under slutminuterna. Det blev dock inga fler mål och matchen gick till förlängning.

Förlängning

FBK hade fint läge att avgöra då Daniel Viksten kom fri på högersidan men fick inte in pucken. Istället kunde Skellefteå avgöra genom Niclas Burström som lyfte in pucken högt över en liggande Arvid Holm.