FBK föll tungt hemma mot Rögle
Publicerad: 2020-10-27
Matchreferat
Färjestad BK - Rögle BK 2-5 (0-3, 2-0, 0-2). Gästerna inledde klart bäst och tog ledningen med 3-0 redan i första perioden. FBK reducerade två gånger i den andra genom Albert Johansson och Michael Lindqvist. I tredje avgjorde Rögle till 5-2-seger efter att FBK dragit på sig två matchstraff.

Första perioden

Bortalaget visade från start att man tänkte göra det tufft för Färjestad. Man hade fart, tyngd och spelade väldigt kompakt över hela isen.
I tredje minuten slarvade Albert Johansson på offensiv blålinje och Nils Höglander fick friläge. FBK-backen slashade på Röglespelarens klubba och domaren dömde straff. Höglander tog hand om straffen själv och piskade upp pucken i högerkrysset, otagbart för Henrik Haukeland i FBK-målet.
Det var Rögle för nästan hela slanten och 0-2 kom i åttonde minuten. Det blev rörigt framför FBK-målet och Tyler Matson sköt, pucken tog på FBK-klubba och gick i en hög båge över Haukeland och in i mål.

FBK försökte offensivt men hade väldigt svårt att ta sig in mot mål mot ett kompakt försvar.
Istället kom 0-3 efter 16:14, Niklas Hansson sköt och pucken seglade in bakom Haukeland som var helt skymd av Matson.

Andra perioden

Vi fick se ett betydligt aggressivare och kampvilligt FBK från första nedsläpp. Man fick med sig ett numerärt överläge, dock utan resultat.
Albert Johansson tog revansch på sig själv i tionde minuten då han kom med fart, bröt sig förbi två backar och sprätte in 1-3-reduceringen över plockhandsken på Johan Gustafsson i Röglemålet.
I femtonde minuten hade Rögle en puck i mål men efter videokoll dömdes det bort för att Anton Bengtsson stod i målgården och hindrade Haukeland.
FBK tryckte istället in 2-3 i powerplay. Jesse Virtanen fintade skott men passade ut till vänster istället, där Michael Lindqvist sköt direkt. Röglemålvakten var totalt skymd av Per Åslund och lämnade målet helt öppet för Lindqvist.

Tredje perioden

FBK fick en mardrömsstart då Samuel Jonsson tryckte in 2-4 i första krysset efter att hemmalaget tappat puck i egen zon.
Motgångarna fortsatte ett par minuter senare då Gustav Rydahl lämnade isen med smärtor i sitt ena knä efter en regelrätt tackling.
Hemmalaget gick på offensiven igen och spelet böljade när Rögle fick sina spelvändningar. FBK skapade en del halvchanser men samtidigt var det lika många farligheter åt andra hållet när spelet vände.

Med 3:28 kvar drog Per Åslund på sig ett matchstraff för tackling bakifrån och matchen var körd för hemmalaget.
Knappa minuten senare kom nästa matchstraff då Martin Johansson åkte ut för en slashing på Leon Bristedt. Bristedt spelade lyckligtvis vidare direkt i spel fem mot tre.
FBK orkade inte stå emot till slut och 2-5 kom med 54 sekunder kvar.