Publikfest när Färjestad föll i förlängningen
Publicerad: 2021-10-02
Matchreferat
Färjestad BK - Leksands IF 3-4 (0-2, 2-1, 1-0, 0-1). Det var rena feststämningen i en fullsatt Löfbergs Arena men gästerna var ofina att vinna efter förlängning. Leksand ledde med 2-0, 3-2 och vann till slut med 4-3. Pontus Widerström, Michael Lindqvist och Joakim Nygård målskyttar för FBK.

Första perioden

Ojojoj, vilken mäktig inramning det var i en smällfull (8.250) Löfbergs Arena i Färjestads hemmapremiär. Frågan är vem det gynnade mest för Leksand hade mer fart i sitt spel och skapade mest. FBK såg lite passiva ut och var tvåa i närdkamperna och på 50/50-puckarna.
Bästa chansen i början hade Gustav Rydahl som kom halvfri på högerkanten men sköt över i femte minuten.
Efter nio minuter låg pucken i FBK-målet men det dömdes bort efter en väldigt hög klubba på den styrningen. I nösta spelsekvens träffade Matt Caito stolpen för gästerna, pucken tog i bakhasorna på Henrik Haukeland och sen ut i spel igen.
Hemmalaget var sen nära två gånger om att göra ledningsmålet men både Joakim Nygård och Jacob de la Rose träffade stolparna med sina skott.
Istället kom 0-1 efter 18:28 då Emil Heineman direktsköt in pucken lågt vid första stolpen. Med bara sexton sekunder kvar kom nästa kalldusch då Mikael Ruohomaa smällde in pucken vid högerstolpen efter ett långt LIF-anfall mot trötta hemmaspelare.

Andra perioden

FBK kom ut med betydligt bättre fart och aggressivitet och jagade en reducering. I sjätte minuten kom den då Pontus Widerström på egen hand gjorde hela jobbet. Han tacklades på egen blålinje, vann pucken och sprintade sig fri mot Leksandsmålet där han an tryckte in pucken med ett distinkt skott på Kasimir Kaskisuos klubbsida.
Nu var det full dominans från hemmalaget som skapade en handfull jättechanser och Leksand tog timeout efter drygt åtta minuter.
Gästerna hade ett långt anfall i elfte-tolfte minuten då en duktigt trött Joakim Nygård bröt i egen zon. FBK´s speedkula lyckades åka sig fri men blev upphakad och fick med sig en straff. Michael Lindqvist tog hand om den och han väntade kallt ut Kaskisuo och tryckte in 2-2-pucken under plockhandsken.
Spelet böljade åt båda håll efter kvitteringen men i slutminuten kom 2-3 efter att FBK var på väg ut ur egen zon men linjedomaren var i vägen. Haukeland tog första skottet men Patrik Zackrisson kunde skicka in returen med 51 sekunder kvar.

Tredje perioden

Leksand hade inga större problem att stå emot FBK första minuterna men i sjätte minuten drog man på sig en tvåa. FBK var stressade i powerplay men i slutet av utvisningen drog gästerna på sig en ny tvåa. Här visade Markus Nilsson sin spelskicklighet när han millimeterpassade fram till raketen Nygård som stötte in pucken vid bortre stolpen. 3-3 efter 8:37!
Hemmalaget fick förnyad energi och gick för ett segermål. Man skapade flera riktigt vassa lägen men Leksandsmålvakten var tät. Gästerna var inte heller ofarliga i sina spelvändningar. Nygård/Visten och Åslund/Ejdsell hade ypperliga lägen i slutet att avgöra men det var 3-3 efter 60 minuters spel.

Förlängning

Här avgjorde Carter Camper för Leksand med ett distinkt skott efter 1:46, slutresultat 3-4 och bonuspoängen till gästerna.