FBK vann målkalas på Hovet
Publicerad: 2019-10-03
Matchreferat
Djurgården IF - Färjestad BK 5-6 (0-1, 3-2, 2-2, 0-0, 0-1). FBK hämtade upp två tvåmålsunderlägen, 1-3 till 3-3 i andra perioden och 3-5 till 5-5 i den tredje. Matchen avgjordes på straffar där Lucas Ekeståhl-Jonsson blev matchhjälte för FBK i den 13 straffrundan..

Första perioden

Första nio minuterna var spelmässigt ganska jämna med ett litet plus för Djurgården. Det var mest skott utifrån och målvakterna hade inga större problem att hålla nollan.
FBK tog ledningen efter fjorton minuter, efter skott från Johan Ivarsson studsade pucken ut till Linus Arnesson. FBK-backen klippte till och pucken satt hårt och högt på Svedbergs plockhandsida då Carl Jakobsson skymde perfekt.
Hemmalaget hade en dubbelchans med minuten kvar men Arvid Holm i FBK-kassen räddade.

Andra perioden

Hemmalaget kom ut med bättre fart och attackvilja och 1-1 kom efter 2:53 genom Patrik Berglund. Målet gav ännu mer energi och DIF fick långa, tunga anfall. Pressen ökade alltmer mot FBK som hade långt till avbytarbänken och fick väldigt trötta spelare.
Holm stred tappert i FBK-målet men till slut satt 2-1-pucken. Niclas Bergfors slog in en retur då Holm hade Anton Hedman över sig på målområdeslinjen. Det blev domarkoll men målet godkändes.
Av bara farten kom även 3-1 dryga minuten senare genom Håkan Eriksson.

Gästerna var här riktigt illa ute men två snabba DIF-utvisningar gav en väg in i matchen för FBK. Jonathon Blum bombade in 3-2-reduceringen efter snabbt spel med Marcus Nilsson efter 18:53.
Efter vunnen tekning spelades pucken upp till Michael Lindqvist på högerkanten och "Linkan" rundade Olle Alsing innan han pricksköt in kvitteringen i första krysset. 3-3-målet kom bara 12 sekunder efter Blums reducering.

Tredje perioden

Det blev tätare och tuffare spel och fler närkamper i tredje perioden med sämre passningsspel som resultat från båda lagen.
Sen gick det undan. Ur nästan ingenting kom 4-3 då pucken studsade hemmalagets väg och Patrik Berglund kunde skicka in pucken i tom kasse efter fina passningen från Sebastian Strandberg.
Bara halvminuten senare kom 5-3 då Tom Wandell från vänsterkanten satte pucken vid bortre stolproten med halva perioden kvar.
FBK fick ny kontakt när Linus Arnesson på vänsterkanten bröt sig förbi Norell och vid mål lurade han slängande Wandell. Arnesson lyfte sen upp pucken i högerkrysset! Läckert!
Full fart på FBK nu och ett virrigt DIF-försvar lurades när Per Åslund passade över till Marcus Nilsson som fick öppet mål till 5-5 med 4:46 kvar.

Förlängning

Det var massor med lägen för båda lagen, bl a powerplay åt båda håll men målvakterna storspelade.

Straffläggning

Vi fick se otroliga 22(!) raka straffar som samtliga missades innan FBK skickade in Lucas Ekeståhl-Jonsson i trettonde straffrundan. FBK-backen sköt in pucken via högerstolpen och när DIF´s Alexander Holz´s skott räddades av Arvid Holm var FBK-segern klar och två poäng bärgade!