Färjestad tog revansch på Luleå
Publicerad: 2021-02-18
Matchreferat
Färjestad BK - Luleå HF 3-2 (0-0, 1-1, 1-1, 1-0). Tätt och intensivt, precis som i tisdags uppe i Luleå, när lagen möttes i returen i Karlstad. Och precis som då var det 2-2 efter 60 minuters spel. Den gången vann Luleå, nu avgjorde Michael Lindqvist för FBK i förlängningen.

Första perioden

Färjestad fick ett tidigt numerärt överläge där Olle Lycksell och Per Åslund hade lägen men Joel Lassinantti räddade.
I spel fem mot fem var det jämnt både spel- och chansmässigt, lagen hade sina perioder där de tryckte på.
Luleå fick nästa powerplay och Jack Connolly var nära men pucken tog i ribbans översida.
Jacob Peterson hade FBK´s bästa chans där han fri drog bort Lassinantti men tappade pucken lite. Hans backhand fick dålig fart och Luleåkeepern hann precis tillbaka med klubban och räddade.
Efter en onödig tackling av Fredrik Styrman i ryggen på Pontus Widerström, som gav 2+10 minuter, blev det riktigt grinigt på isen.

Andra perioden

Det var fortsatt intensivt spel i mittperioden. Ny powerplaychans för FBK i femte minuten men för få avslut från de grönvita.
Hemmalaget tog kommandot efter sitt PP och låg på för ett ledningsmål. 0-1 kom därför som en kalldusch där Niklas Olausson kunde svepa in pucken bakom en överspelad Arvid Holm i hemmamålet efter 11:31.

Luleå var något intensivare och mer fysiska i sitt spel, något som FBK ibland hade lite svårt att möta på ett konstruktivt sätt. Men när FBK fick upp farten i spelet hade Luleå det jobbigare och det var efter en sådan spelvändning kvitteringen kom. Jonathon Blum tog upp pucken på vänsterkanten och spelade in i mitten. Där kom Jacob Nilsson, sparkade med sig pucken två gånger in mot mål och kunde skjuta från nära håll. Lassinantti kunde inte hålla ihop skydden och det var 1-1 efter 17:40.

Tredje perioden

FBK fick en drömstart då Olle Lycksell bjöds på ett friläge av Luleå. Lycksell sprätte upp pucken i nättaket och det var 2-1. Samme Lycksell drog på sig en tveksamt dömd utvisning kort efter och då dundrade Einar Emanuelsson in 2-2-pucken.
Det var fortfarande intensivt spel men öppnare ytor och mer underhållande spel där lagen bytte chanser. FBK tryckte på rejält i slutminuterna och hade jättelägen i röran framför Luleåmålet. Precis som i tisdags var det dock 2-2 efter 60 minuters spel.

Förlängning

Efter lite avvaktande spel från båda lagen bröt Per Åslund mönstret när han med en lång backhandpassning gav fritt för Michael Lindqvist på högerkanten. "Linkan" drog med sig pucken men släppte den kallt mellan benen på Lassinantti. 3-2 och bonuspoängen till FBK!