FBK ute ur CHL efter storförlust
Publicerad: 2019-11-19
Matchreferat CHL
Frölunda - Färjestad BK 8-2 (2-1, 2-1, 4-0). Frölunda vände på steken i den andra åttondelsfinalen, vann med 8-2 och därmed med 11-8 totalt. FBK fick inte spelet att stämma och drog på sig massor med kostsamma utvisningar, Frölunda satte hela fyra mål i powerplay.

Första perioden

Färjestad hade 6-3 med sig från första matchen och det var knappast överraskande att Frölunda startade matchen bäst. 1-0 kom efter 3:13 då Patrik Carlsson spelade snett bakåt till Viktor Ekbom som fick öppet mål efter den öppnande passningen.
Ett par minuter senare kom 2-0 i numerärt överläge för hemmalaget. Snabba passningar från Ryan Lasch och Rhett Rakhshani gav öppet för Simon Hajalmarsson och Markus Svensson var åter chanslös i FBK-kassen. Rena drömstarten för Göteborgslaget!
FBK var lite illa ute här men efter 7:29 kom den viktiga reduceringen. FBK-backen Linus Arnesson bröt in mot mål och hans fösning mot mål styrdes turligt in via Niclas Lasu´s klubba, 2-1!

Målet gav FBK en rejäl energikick och man jämnade ut spelet resten av perioden. Båda lagen hade några hyggliga målchanser men målvakterna Johan Mattsson och Marcus Svensson var starka och höll tätt.

Andra perioden

FBK drog på sig en utvisning men klarade av spelet med en man mindre på ett bra sätt. Efter fem minuter åkte sig Samuel Fagom fri men stördes av unga FBK-backen Albert Johansson vid avslutet.
Ny FBK-utvisning och Frölunda gjorde 3-1 i powerplay. Ryan Lasch åkte parallellt med mållinjen och vallade in pucken via Svensson i FBK-buren.
Ny energi till hemmalaget och man tryckte på för 4-1 som kom efter 11:26 då Joel Mustonen tryckte in pucken nära mål.

FBK bytte här målvakt för att väcka laget, Svenssson ut och Arvid Holm kom in. Holm fick en stark start då han räddade frie Ryan Lasch´s fria läge nära mål.
Efter dryga fjorton minuter kom reduceringen för FBK. Michael Lindqvist sköt och Gustav Rydahl tryckte in returen bakom Frölundamålvakten.
FBK var nära ytterligare reducering då Lindqvist fick skjuta på halvdistans men nu räddade Mattsson. FBK redde också ut ett numerärt underläge i slutminuterna.

Tredje perioden

FBK leder totalt med ett mål och Frölunda jagade intensivt en kvittering. Mustonen träffade stolpen och Jacob Petersson ett jätteläge som Holm räddade.
Sen kom kostsamma utvisningar för FBK, Frölunda hade spel fem mot tre och ett långt fem mot fyra och fick utdelning. Niclas Lasu tryckte först in en retur till 5-2 och minuten senare även 6-2 i gröten framför mål. Nu var Frölunda i ledning totalt i åttondelsfinalen för första gången, 9-8.

Nu var det FBK som var tvungna att jaga och man försökte lyfta spelet för att kvittera.
Istället kom 7-2 då Lasu kunde trycka in sin tredje puck i perioden och nu var det tung uppförsbacke för FBK med 3:48 kvar.
Holm lämnade FBK-kassen med 3:40 kvar och FBK spelade 6 mot 5. Det höll inte många sekunder då Theoder Lennström skickade in 8-2 i tom kasse. Ridå för FBK!