Smärtsam seger för målskytten Bäck
Publicerad: 2020-10-17
Eftersnack
Frölunda besegrades med 3-0 och det var de lite mer okända namnen som stod för två av målen. Oskar Bäck gjorde 1-0 och kedjekamraten Carl Jakobsson spikade slutresultatet till 3-0.
– Ja, vi har jobbat och jobbat och skapat chanser men det har inte stämt riktigt men ikväll kom utdelningen, säger Bäck.

När ärkerivalen Frölunda står som motståndare är det lättare att ladda inför match och Färjestad kom ut väldigt bra från start. FBK dominerade kraftigt första tio minuterna och skapade chans på chans.
– Riktigt skönt att komma ut så, vi har haft lite problem i inledningarna på matcherna tidigare, speciellt i en sån här match mot Frölunda, säger Oskar Bäck.
– Alla ville verkligen ut och spela hockey, ett jäkla go i laget, vi släppte loss lite mer och kunna spela ut.
Kedjan med Bäck, Carl Jakobsson och Pontus Widerström har varit en av lagets främsta de senaste matcherna. Trots att man ofta mött motståndarnas bästa kedjor har man tagit upp pucken i anfallszonen och skapat en hel del målchanser men inte fått utdelning. Men mot Frölunda kom målen.
– Ja, vi har jobbat och jobbat och skapat chanser men det har inte stämt riktigt men ikväll kom utdelningen, säger Oskar som själv gjorde 1-0-målet ikväll.
Berätta om målet.
– Carl åker ner och vinner pucken och spelar in till mig, jag stötte till den men sen kom pucken tillbaka rätt på bladet, då bara vispade jag till.
Närskottet smet in mellan benen på Frölunda målvakten Johan Mattson och det var 20-åringens första mål denna säsong.

Frölunda pressade på för en kvittering under andra perioden men FBK jobbade stenhårt i alla situationer, spelade som ett lag och slängde sig och täckte när skotten kom. Och man hade en fantastiskt bra målvakt i Arvid Holm.
Hur skönt var det när Michael Lindqvist satte 2-0 redan efter 34 sekunder i tredje?
– Oh, riktigt skönt, jäkligt bra av "Linkan", vi fick lite luft där och lite mer att gå på, säger FBK-centern.
Carl Jakobsson satte sen 3-0 efter ett solonummer med 8:44 kvar.
Resterande minuter sattes FBK under hård press av ett jagande Frölunda men hemmaspelarna höll motståndarna på utsidan, offrade sig hänsynslöst och täckte 19 skott i matchen. Ett av de sista täckte Bäck själv när han kastade sig längs isen. Pucken tog illa i sidan och han lämnade isen i smärtor. Hur gick det?
– Pucken tog i sidan vid höftbenet, det finns inga skydd där, så den kändes, ler han snett.