Målkalas när FBK vann mot Frölunda
Publicerad: 2019-11-12
Matchreferat CHL
Färjestad BK - Frölunda HC 6-3 (3-0, 2-1, 1-2). Ett effektivt FBK gjorde 3-0 redan i första perioden. Man gick ifrån till 5-1 i den andra, bl a efter storspel av Markus Svensson i mål. Det blev till slut hela 6-3 i första åttondelsfinalen i CHL där Per Åslund och Victor Ejdsell blev tvåmålsskyttar.

Första perioden

Färjestad rivstartade matchen och gjorde 1-0 redan efter 31 sekunder. Backen Sebastian Erixon vann en närkamp vid kortsargen, bröt sig in mot mål och passade perfekt över till Marcus Nilsson på andra sidan som lyfte upp pucken högt. Målet godkändes efter videokoll då domarna inte uppfattade att pucken var inne och spelet fortsatt i nästan en minut till nästa avblåsning.

Frölunda fick matchens första numerära överläge och hade många avslut mt mål. Men FBK-spelarna blockerade tre skott och det som slank igenom tog målvakten Markus Svensson hand om.
Väl fulltaliga var Frölundabacken Anders Grönlund nära att kvittera men Svensson gjorde en stark benparad.
FBK hade flera fina lägen att öka på ledningen där Linus Johansson låg bakom det mesta men det blev en passning för mycket flera gånger om.

I artonde minuten hade FBK ett bra, långt anfall och då kom 2-0. Just Linus Johansson föste fram pucken och Victor Ejdsell tryckte in den bakom Niklas Rubin i bortamålet.
Med dryga minuten kvar kom 3-0 då Daniel Viksten fick pucken nära mål, åkte ut till höger och pricksköt in pucken i första krysset.

Andra perioden

FBK inledde i numerärt underläge men det struntade Linus Johansson i. Han vann pucken i anfallszonen och såg Per Åslund i mitten. Åslund var helt fri och lyfte upp pucken högt bakom Rubin.
Målkalaset fortsatte då samme Johansson fann Victor Ejdsell i högra tekningscirkeln. Ejdsell fick på ett snärtigt skott och pucken satt stenhårt i första krysset. 5-0 efter 3:23 i andra perioden!

Frölunda bytte här målvakt från Rubin till Johan Mattsson även om det var väldigt virrigt försvasspel som låg bakom flera av baklängesmålen.
Gästerna började spela mer desperat och i mitten av perioden hade man ett jättelångt anfall. Efter 3-4 stora räddningar av Svensson i FBK-kassen och en puck i målramen kom reduceringen. Joel Mustonen blev frispelad och han lyfte upp pucken högt i nät.
Frölunda fortsatte sitt desperata spel och pressade hårt men FBK spelade otroligt uppoffrande i försvarsspelet och klarade sig perioden ut.

Tredje perioden

Målkalaset fortsatte i tredje perioden. Joel Mustonen fick ett friläge och gjorde inget misstag då han lyfte upp pucken högt bakom FBK-målvakten redan efter 1:14.
Men målglada FBK svarade några minuter senare då Per Åslund på högerkanten bröt in och med en backhand lyfte upp 6-2-pucken.
Gästerna kom tillbaka och David Printz kunde lägga in 6-3 bakom en skymd Svensson i hemmamålet med 12 minuter kvar.

Båda lagen började se lite trötta ut och det blev slarvigare spel. FBK höll motståndarna på utsidan och släppte inte till så mycket bakåt medan man fick flera fina kontringslägen, dock utan utdelning.
Matchen slutade 6-3 och FBK har ett fint utgångsläge inför returen nästa tisdag i Göteborg.