Trio klar för Färjestad BK
Publicerad: 2021-09-09
Försäsong
Premiären i den västra DamEttan närmar sig. 25 september bär det av till Örebro och Berhn Arena för den första matchen, och lagom till seriestart har truppen adderats med tre nya spelare.

Tränare Silje Holös berättar om de tre nyförvärven.
{!A}

Line Bialik

– Är inlånad från AIK till Färjestad. Hon kommer träna med AIK och spela matcher med oss. De senaste åtta säsongerna har hon spelat i AIK. Flyttade till Sverige för att spela hockey 2005 och har varit fast i norska landslaget sedan 2002. Har gjort 386 poäng på 322 SDHL-matcher. Inför den här säsongen så önskade Line en ny utmaning och hon tycker att FBK har en spännande satsning på gång som hon vill vara en del av. Hon önskar även att utveckla sitt offensiva spel som har blivit lite lidande senaste åren i SDHL och får nu möjligheten att jobba mer på det i Färjestad. Förutom att spela med oss så ska Line spela OS-kval för Norge under hösten med mål att uppnå en efterlängtad dröm om att delta i OS 2022. Line är ett otroligt tillskott till vårt offensiva spel. Förutom att vara en poänggörare av rang, så är hon väldigt hockeykunnig och delar gärna med sig av sina åsikter till spelare och ledare. Det är också den mest vältränade hockeyspelare som jag någonsin har spelat med och som alltid ligger i toppen vid fysiska tester. Hon kommer att vara en inspiration för våra yngre spelare i truppen och vi är otroligt tacksamma att hon vill vara med på vår satsning.

{!B}

Kaja Ekle

– Inför denna säsong spelade Kaja i Modo Hockey där hon gick hockeygymnasiet. Hon kom till oss i våras på provspel vilket ledde till kontrakt säsongen 21/22. Kaja har varit med på läger med norska landslaget och kämpar om en plats i truppen till OS-kvalet som spelas i oktober. Daniel Hansen som jobbar som målvaktstränare i FBK och i Norska landslaget tipsade om Kaja. När hon väl var på provspel så kunde vi se hennes potential och hennes träningsvilja som vi tyckte var intressant. Vi tycker redan att vi ser förbättringar i hennes målvaktsspel, så det kommer bli intressant att följa hennes utveckling under säsongen och fighten om förstaspaden med Linda Glädt.

{!C}

Julia Hagnäs

– Julia var ingen tilltänkt värvning. Hon kom till oss då hon hade bestämt sig för att studera på Karlstad Universitet. Hon var inte redo att lägga av med hockeyn, så vi bestämde oss för att ta in henne på try-out. Det visade sig snabbt att den här spelaren hade riktigt bra kvaliteter som puckhantering, bra skott och stabil defensivt. Innan hon kom till Färjestad spelade Julia i Vasa Sport i finska högsta ligan.