FBK vann mot HV71 efter dramatik i slutsekunden
Publicerad: 2020-11-21
Matchreferat
Färjestad BK - HV71 3-2 (0-1, 2-0, 1-1). Gästerna tog ledningen i första perioden. FBK vände till 2-1 i slutet på den andra genom Victor Ejdsell och Joakim Nygård. Adam Ginning ökade på till 3-1 i mitten av tredje men HV reducerade till 3-2 och hade kvitteringen inne i slutsekunden. Men målet dömdes bort och FBK tog tre poäng.

Första perioden

Efter fem första minuterna, som var ganska jämna spelmässigt, tog FBK över. Man hade några långa anfall som sånär sög musten ur HV men avsluten sköts eller styrdes tätt utanför. Hugo Alnefelt räddade puckarna som kom nmot HV-kassen.
HV hade så långt haft några halvchanser men sköt utanför Henrik Haukelands målram.

I femtonde minuten spräcktes målnollan och det var HV som tog ledningen. Backskottet från Didrik Strömberg halvräddades av Haukeland, pucken trillade ut bakom honom och Alexander Bergström gjorde sitt livs enklaste mål när han petade in pucken i öppen kasse.
FBK avslutade starkt i peroden men fick inte in pucken. Vi saknade tacklingarna, känslorna och lite rakare spel från hemmalagets sida.

Andra perioden

HV var det bättre laget under inledningen av perioden utan att skapa några superlägen samtidigt som man gjorde det väldigt svårt för hemmalaget att gå till anfall. HV vann närkamperna och alla lösa puckar långt in i perioden.
Spelmässigt var det ganska torftigt spel, framför allt från FBK´s sida som hade sitt första skott på mål efter 10:54.
Hemmalaget avslutade perioden bättre, Vicktor Ejdsell tilläts kliva in från högerkanten och in mot mål. Från halvdistans snärtade han in 1-1-pucken i det bortre krysset. 1-1 efter 14:46.
Nu var det bättre fart på hemmalaget, man vann fler närkamper och andrapuckar. När man fick ett numerärt överläge i periodslutet kom också ledningsmålet. Jacob Nilsson spelade in till Per Åslund framför HV-målet och han spelade bakom ryggen på sig själv där Joakim Nygård enkelt kunde skjuta in 2-1. Det var Nygårds första mål denna säsong.

Tredje perioden

FBK´s Jacob Peterson brände ett jätteläge i andra minuten när han från två meter sköt högt över ribban. Efter fyra minuter hade hemmalaget ett minutlångt anfall där man radade upp chanser men Alnefelt räddade med både tur och skicklighet.
HV klev upp lite mer offensivt och det blev böljande spel mellan anfallszonerna.
I elfte minuten fick FBK en snabb spelvändning där Carl Jakobsson drev upp pucken på högerkanten. Han spelade in i mitten där backen Adam Ginning sprintat ifrån sin bevakning och kunde stöta in 3-1. Ginnings första mål någonsin i FBK-tröjan!
HV fick chansen i powerplay med tre minuter kvar, man tog timeout och plockade målvakten för spel sex mot fyra. Och med 1:09 kvar kom 3-2-reduceringen genom Linus Fröberg.
HV chansade igen och hade 3-3-pucken inne i slutsekunden men målet dömdes bort efter en slashing på Haukeland som bedömdes ha pucken.