FBK vände och vann i tredje
Publicerad: 2020-01-02
Matchreferat
Färjestad BK - Linköping HC 3-1 (0-1, 0-0, 3-0). Linköping tog ledningen, spelade bra och orkade hålla stången i två perioder. FBK vred upp tempot rejält i tredje, vände och vann efter två kanonmål av Victor Ejdsell samt Gustav Rydahl i tom kasse.

Första perioden

Gästande Linköping har förlorat 8 av sina 10 senaste matcher och inledde föga överraskande med att spela enkelt och hålla sina motståndare på utsidan. Färjestad hade å sin sida ingen större fart i spelet, varken i skrodskoåkning eller passningsspel så en nästan fullsatt Löfbergs Arena (7978 åskådare) bjöds på ganska händelsefattig hockey.
FBK fick första chansen i powerplay, man fick t o m spela fem mot tre i knappa halvminuten, men hade svårt att överlista LHC´s försvarsbox.

När Johan Ryno slarvade vid egen blålinje efter tretton minuters spel kom Joe Whitney fri från höger. Whitney sköt från halvdistans och pucken seglade in mellan klubbarm och benskydd på Arvid Holm i hemmamålet. 0-1!
Minuten senare vär det nära att Jimmy Andersson spätt på ledningen men pucken smet över ribban.
FBK tog över i slutminuterna men utan att få in pucken bakom Jacob Johansson i LHC-målet.

Andra perioden

Spelmässigt såg den andra perioden likadan ut som den första. Linus Johansson fick ett jätteläge att kvittera i tredje minuten när han från ett par meters håll sköt men rakt på LHC-målvakten.
FBK försökte ta över spelmässigt men Linköping stängde effektivt ner hemmalagets offensiva spel. Gästerna hade också sina lägen, speciellt en dubbelchans efter fem minuter som Holm räddade med stora besvär.
Det var långa spelsekvenser som var helt utan målchanser. Men efter tretton minuter spelade Sbastian Erixon fram till Linus Arnesson vid vänsterstolpen men FBK-backen fick inte pucken på rätt sida om stolpen.
Några minuter senare fick Erixon själv helt öppet i mitten men hans slagskott från 5-6 meters håll räddades av Johansson.

Tredje perioden

FBK vred upp tempot direkt och man skapade flera fina lägen för en kvittering. Gästerna såg sig tvingade att ta timeout efter 3:22 men det hjälpte föga. Efter ett tungt tryck i anfallszonen kunde Victor Ejdsell fri i skottsektorn skicka upp pucken i vänsterkrysset. 1-1 efter 7:01!

FBK fick ännu mer energi och tryckte på för ett ledningsmål. Och det kom med drygt sex minuter kvar, Ejdsell kopierade sitt kvitteringsmål och skickade upp en ny puck i vänsterkrysset, 2-1!
Nu var det ombytta roller och LHC tvingades jaga men hade det fasligt svårt mot ett aggressivt hemmalag. Man plockade ut målvakten sista 1:23 men det slutade med 3-1 i tom kasse i matchens sista sekund av Gustav Rydahl.

Efter två sämre perioder klev FBK upp rejält i tredje, vände och vann på ett starkt sätt.