Rydahl i centrum mot Örebro
Publicerad: 2022-03-08
Eftersnack
Det var tufft och grinigt när Färjestad vann hemma mot Örebro med 2-1.
– Det var en tät match, brukar bli det mot Örebro. Mycket närkamper och då kommer känslorna, kul att spela när det hettar till lite, säger Gustav Rydahl som själv gjorde 1-0 och tekade fram till 2-0-målet.

FBK hade bra kontroll på matchen mot Örebro tills slutminuterna då gästerna plockade ut målvakten och reducerade till 2-1. Det blev spännande på slutet men ett uppoffrande och kämpande Färjestad redde ut det hela och vann.
– Det var skönt att vinna, tre viktiga poäng, säger Gustav Rydahl.
– Det var en tät match, brukar bli det mot Örebro. Mycket närkamper och då kommer känslorna, kul att spela när det hettar till lite.

Du var inblandad i båda målen ikväll och satte 1-0 i slutet på första perioden.
– Väldigt fint förarbete av både "Linkan" (MIchael Lindqvist) och "Teddan" (Theodor Lennström) så jag försökte dra målvakten, säger FBK-centern.
Du började anfallet själv djupt nere i egen zon?
– Ja, vi har sagt att vi vill försöka att bära upp pucken när vi kan.
Det var ett riktigt snyggt hockeymål där pucken gick som på ett snöre från Rydahl till Lennström och vidare till Lindqvist. "Linkans" passning in i mitten till Rydahl som kom fri i full fart var perfekt och Jhonas Enroth i Örebro var chanslös.

Rydahl var även inblandad i 2-0-målet då han vann en tekning i början av andra perioden. Jesse Virtanen tog pucken och la in den mot mål där Joakim Nygård styrde in den.
– Ja, vann tekning bak där och Nygård tar sig in bra på mål och styrde in den, viktigt att ta sig in där man gör målen.

Ni har förbättrat tekningsstatistiken under säsongen?

– Ja, det tycker jag, Linus (Johansson), "Della" (Jacob de la Rose) och "Peppe" (Patrik Lundh) är väldigt bra tekare, vi har verkligen steppat upp där, tycker "Gurra".
– Ju mer tekningar vi vinner ju mer puck får vi, då är det lättare att spela.

Kvällens seger var en riktig laginsats.

– Ja, verkigen, backarna var väldigt bra idag som de varit en längre tid. Vi hjälper dem mycket bättre, säger han.
– Vi har varit ganska långa som lag men nu är vi mer kompakta, jobbar mer med fem man tillsammans, då är det lättare att spela hockey.

Och Dominik Furch var väldigt bra i målet.

– Han är jävligt bra, vi har två bra målvakter!

Vad har nye tränaren Thomas Mitell bidragit med under sin korta tid som FBK-tränare?

– Klart att det har kommit in en ny röst och han har gjort en del ändringar, han ställer bra krav på oss. Det är upp till oss själva, spelar man bra får man spela mer.

Det här var tre väldigt viktiga poäng i jakten på top-6 inför slutspelet?
– Ja, exakt, det går inte att slappna av, det är sex poäng till den här veckan att slåss om.
Nästa match spelas på torsdag mot Luleå borta, där har ni haft det lite besvärligt senaste åren.
– Ja, men då får vi se till att ändra på det, avslutar han.