Lägesrapport angående smittspridning
Publicerad: 2021-03-15
Covid-19
Efter förra veckans utbrott i laget så har nu en betydande del av truppen smittats. Mattias Hell, ansvarig för det medicinska teamet, förklarar vad som händer framåt.

Hur ser planen ut framöver?

– De som inte är smittade kan komma in först på onsdag. Då har det gått åtta dygn sedan laget träffades. Sedan följer en drop-in, räknat på samma sätt. Det som gäller är isolering i sju dygn, varav de sista 48 timmarna ska vara symptomfria. Då är man välkommen in på den åttonde dagen, säger Mattias Hell.

Hur mår folk?

– Finns de som är symptomfria och det finns de som har influensaliknande symptom. Mer än så är inte inrapporterat, säger Hell.

Vad händer när de väl är tillbaka?

– Vi behöver ju ta reda på hur orken är efter det här. Det kan komma att vara olika från individ till individ. Därav blir det en stegvis stegrande belastning i träningen, avslutar Hell.

Utöver det har junior, -och ungdomssidan stängt ned som en ren försiktighetsåtgärd.
– Vi valde att göra så. Nu är det inte speciellt stor aktivitet i huset sedan tidigare, men just i detta läge fann vi det säkrast att göra så, säger VD Stefan Larsson.

Några ytterligare åtgärder?

– Ja, trots att de inte varit i kontakt med laget så har vi testat vår kökspersonal. Allt för att ta det säkra före det osäkra i våra lokaler. Vi har sedan tidigare vidtagit en rad åtgärder för att vår lunchrestaurang The Locker Room ska kännas säker att luncha i, och genom att testa vår personal ger det oss och våra gäster ytterligare en trygghet i det, avslutar Larsson.