Färjestads segersvit bruten i Linköping
Publicerad: 2021-02-06
Matchreferat
Linköping HC - Färjestad BK 3-2 (0-1, 2-0, 1-1). Det började bra när Jacob Forsbacka Karlsson gjorde sitt första mål i FBK-tröjan i första perioden. Men Linköping vände 0-1 till 2-1 i den andra och ökade på till 3-1 i den tredje. Olle Lycksell reducerade till 3-2 och FBK hade en stolpträff i slutsekunderna men förlorade.

Första perioden

Båda lagen spelade disciplinerat och höll varandra på utsidan. FBK drog på sig första utvisningen men Linköping hade inte ett skott på mål.
FBK, med fem raka segrar, kändes som det stabilare laget och man satte en hög press på hemmalaget utan att skapa speciellt mycket målchanser.
Första målet kom i elfte minuten och var lite slumpartat. Olle Lycksell på vänsterkanten spelade in mot mål men pucken tog på försvarande back och kom nästan i ribbhöjd. Jakob Forsbacka Karlsson var före sin motståndare vid målet och slog in den höga pucken bakom David Rautio. 0-1 efter 10:28!
FBK fick ett powerplay i 17:e minuten och Jacob Nilsson var nära att öka på ledningen men pucken tog i högerstolpen.

Andra perioden

Hemmalaget kvitterade redan efter 1:10 när man fick ett 3 mot 1-läge. Niko Ojamäki gjorde inget misstag på Jaarkko Rissanens diagonalpassning och Haukeland var chanslös i sidled.
LHC fick en rejäl energiboost av målet och tog över rejält. FBK tog timeout efter 6:18 men det dröjde bara 38 sekunder så kom istället 2-1-målet. Alexander Johansson fick ett friläge som han tryckte in och den förre FBK-kaptenens glädje gick inte att ta miste på.

FBK tog tag i spelet efter ledningsmålet och hade ett antal chanser att kvittera bl a under ett powerplay. Per Åslund, Olle Lycksell och Jacob Peterson hade alla fina lägen men Rautio storspelade i hemmamålet. 2-1 i paus efter 10-18 i skott.

Tredje perioden

FBK inledde kvitteringsjakten men utvisningar förstörde forceringen.
Man fixade det första numerära underläget men i det andra tryckte Mattias Bäckman in 3-1 på en retur.
Hemmalaget spelade effektivt på sin tvåmålsledning och FBK hade svårt att skapa målchanser.
Med 4:13 kom ändå 3-2 då Olle Lycksell tryckte upp pucken i högerkrysset.
FBK pressade på hårt mot en nu ganska darrigt hemmalag, man plockade målvakten på slutet och Daniel Viksten var nära att rädda en poäng men pucken tog, via en LHC-spelare, i stolpen.

Färjestads segersvit på fem raka segrar är därmed bruten och nu väntar ett landslagsuppehåll.