Stark laginsats när Färjestad vann i Gävle
Publicerad: 2021-10-09
Matchreferat
Brynäs IF - Färjestad BK 2-5 (0-2, 2-2, 0-1). FBK tog kommandot och hade 2-0 efter första perioden. Brynäs reducerade två gånger men FBK svarade med nytt mål varje gång och man hade 4-2 inför tredje. Där stängde Michael Lindqvist matchen med sitt 5-2-mål i mitten av tredje. Dominik Furch stod för en stark insats mellan stolparna i sin första match från start.

Första perioden

Gästerna fick första målchansen för Mikael Wikstrand men hemmamålvakten räddade. Brynäs Oliver Eklind fick nästa chans i tredje minuten men Dominik Furch räddade med klubbskaftet.
Jacob de la Rose och Jesse Virtanen fick en dubbelchans efter sju minuters spel men Veini Vehviläinen räddade både skott och retur.
FBK drog på sig första utvisningen och efter en minut kom även nästa och spel tre mot fem för gästerna i 52 sekunder. Men de grönvita försvarade sig med bravur och en mycket stabil Furch tog puckarna mot mål.
I spel fem mot var FBK det bättre laget och det gav resultat efter ett långt anfall. Oskar Lawner fick pucken på högersidan, vände upp och sköt ett skott som slank in mellan klubbhandsken och benskyddet på hemmamålvakten. Lawner första SHL-mål i FBK-tröjan!
Bara 32 sekunder kom 2-0 då Albert Johansson sköt och de la Rose styrde in pucken. Även här var det Arvikakillens första SHL-mål i FBK-tröjan.

Andra perioden

Brynäs försökte ta tag i spelet och lyckades delvis mot ett lite avvaktande FBK. I sjunde minuten kom reduceringen då Julius Bergman sköt och Dominik Furch var chanslös i sidled. Målet gav energi åt hemmalaget och matchen stod och vägde Men FBK´s starka offensiva sryrka gav utdelning i elfte minuten då Daniel Viksten lobbpassade(!) en 30-meterspassning till Joakim Nygård i fart. Nygård kom, grundlurade hemmamålvakten och la in 3-1 samtidigt som han kraschade hårt in i målburen
Brynäs reducerade på nytt efter 13:11 då Oula Palve från halvdistans pangade in 2-3-pucken stenhårt vid vänsterstolpen.
FBK svarade dock direkt då Jesse Virtanen friställde Viksten med en fin passning. Viksten var kall och svepte in pucken mellan benen på Vehviläinen. 2-4 efter 13:59! Sista minuterna blev jämna både spel- och chansmässigt men inga fler mål.

Tredje perioden

Brynäs försökte gå på offensiven men FBK försvarade sig väl och väntade på kontringstillfällena. Den ganska chansfattiga spelbilden höll sig nästan i tolv minuter då FBK fick till en blixtrande kontring två mot en. Nygård passade över till lindqvist som enkelt la in pucken vid den bortre, högra, stolpen. 2-5!
Brynäs plockade ut sin målvakt med hela 6:12(!) kvar för spel sex mot fem. Man skapade en del röriga situationer framför mål genom att skicka in både spelare och puck mot FBK-målet. Dominik Furch var dock mycket stark i de röriga situationerna och blockerade.
Det slutade 5-2 och de tre poängen bärgades efter en stark laginsats och bra målvaktsspel.