Westins första mål räddade en poäng i Gävle
Publicerad: 2020-01-16
Eftersnack
Färjestads back Jens Westin är ingen stor målskytt men han kunde knappast ha valt ett bättre tillfälle att sätta säsongens första puck i mål. I 2-3-underläge och FBK med en man mindre på isen efter Michael Lattas matchstraff.
– Riktigt skönt att se pucken gå in, säger Westin efter sitt osannolika 3-3-mål med 1:29 kvar.

Ojojoj, vad Färjestad var illa ute borta mot Brynäs. Efter en mållös inledningsperiod stod det 0-3 efter den andra, Färjestad gjorde en blek mittperiod.
– Nej, den var inte bra, de fick göra lite som de ville, säger Jens Westin.
– Vi hade svårt att komma ur egen zon och när vi väl gjorde det så vände de spelet på oss igen. De fick energi av målen och vi gjorde inte det vi skulle ute på isen.
Men det sblev helt andra takter från FBK i den tredje perioden. Vad sa ni i pausen egentligen?
– Med 0-3 hade vi inget att förlora, att vi skulle spela för klubbmärket och visa lite stolthet, säger Westin.
– Att det var dags att släppa lös lite, då är vi bra och det vet vi.

Gustav Rydahl styrde in 1-3 och Sebastian Erixon stod för ett solonummer när han tryckte in 2-3 med åtta minuter kvar. FBK jagade kvittering när Michael Latta åkte på ett matchstraff med knappt fyra minuter kvar. Brynäs fick alltså spela fem mot fyra resten av perioden och matchen var givetvis avgjord.
Eller?
Med 1:45 kvar av matchen tog FBK timeout och det var engagerat i båset från tränarna. Vad sa ni?
– Att vi skulle få ner pucken djupt i deras zon och ta ut målvakten så vi fick spela fem mot fem i anfallszonen, berättar Westin.
– Det var bara att köra på och chansa, vi hade inget att förlora.
Planen funkade perfekt, FBK fick ner pucken djupt i anfallszonen och Marcus Nilsson spelade upp till Westin som la pucken mot mål och fick se trissan gå ända in i nätet.
– Jag tänkte bara på att få den mot mål och det var väldigt bra skymt av killarna framför mål. Riktigt skönt att se pucken gå in!
Lämpligt tillfälle att göra säsongens första mål?
– Det tycker jag också, ler han.
Har du någonsin varit med om något liknande, att kvittera på slutet med en man mindre på isen?
– Nej, aldrig, vi hade ju oddsen emot oss där.

sett till matchen som helhet var väl en poäng ändå en bonus?
– Ja, det tycker jag att vi får vara men det är surt att vi slarvade bort matchen i andra och släppte tre mål.

Imorgon tränar laget i Gävle innan man flyger till Göteborg på eftermiddagen. På lördag väntar ett fullsatt Scandinavium och ett revanschsuget Frölunda som föll med 1-5 i Oskarshamn ikväll.
– Alltid kul att spela i Scandinavium, är bra tryck där, säger Westin.
– Det är tufft där men det är kul att vinna där också.