Uddlöst FBK föll tungt i Scandinavium
Publicerad: 2021-01-09
Matchreferat
Frölunda HC - Färjestad BK 3-0 (2-0, 1-0, 0-0). Frölunda dominerade första två perioderna stort och hade 3-0 inför den tredje. FBK gjorde ett försök i tredje men fick inte utdelning och Frölunda vann ganska bekvämt mot ett uddlöst FBK.

Första perioden

Båda lagen inledde offensivt och det kryllade av målchanser. Målvakterna Johan Mattsson (FRÖ) och Henrik Hakueland (FBK) hade mycket att göra och blev ordentligt uppvärmda. Jacob Peterson fick ett friläge i tionde minuten men fick inte in pucken. Det var bara en tidsfråga innan första målet skulle komma.
Efter 13:08 kom ledningsmålet och det var Frölunda som gjorde det efter ett fint anfall där Max Friberg fick tomt mål.

Hemmalaget fick ännu mer energi av målet och drev på med sitt tunga, malande spel mot ett alltmer passivt FBK. I artonde minuten kom 2-0 då Lucas Raymond åkte runt köksvägen. Haukeland räddade men Elmer Söderblom tryckte in returen i tom kasse.

Andra perioden

FBK fick ett tidigt numerärt överläge men visade upp ett svagt PP. Man hade bättre fart än i första men efter ett tungt tryck kom 3-0 efter 5:21. Haukeland räddade första skottet men Simon Hjalmarsson svepte in returen.
Här bytte matchen skepnad lite grann, intensiteten sjönk och det var mer allmänehetens åkning.
FBK försökte göra mål men Frölunda hade full kontroll och Karlstadslaget blev grinigt och frustrerat.
Det var närmare fler hemmamål än ett bortamål under resten av perioden men 3-0 stod sig till paus, mycket tack vare Haukeland i FBK-målet.

Tredje perioden

FBK stuvade om lite i kedjorna och satsade givetvis framåt för att göra ett försök att reducera. Man fick också ett visst tryck på hemmalaget dock utan att få de riktigt heta målchanserna.
Frölunda jämnade ut spelet efter sex-sju minuter och hade full kontroll på resten av matchen och vann rättvist.