Viksten: – Grinar lite emot nu!
Publicerad: 2021-01-12
Eftersnack
Formstarke Daniel Viksten spelade fram till Jacob Petersons 1-0 i första perioden mot Oskarshamn men sen var det roliga slut. Gästerna vände och vann, slutresultat 1-3.
– Tungt, känns jobbigt, suckar Daniel efter matchen.

Det började ju så bra när Färjestad tog ledningen med 1-0-mål hemma mot Oskarshamn. Daniel Viksten spelade fram till Jacob Peterson som liggande lyckades krångla in pucken efter 4:54 i första perioden.
– Ja, vi började bra och hade chanser att göra fler mål i första, säger Viksten.
– När vi får första målet sådär brukar vi kunna fortsätta.
Men man kom inte närmare än två ramträffar i första perioden.

I den andra skulle Jesse Virtanen skjuta men klubban gick av och Oskarshamn kontrade in 1-1 istället.
– Att klubban går av är ju sånt som händer, bara oflyt, säger Viksten.
Några minuter senare kom även 1-2 vilket FBK inte hanterade bra.
– Nej, vi krånglar till det för mycket när vi åker på ett baklängesmål och stressar med pucken, tycker FBK-forwarden.
– Istället för att spela lite enklare. Där finns det förbättringsåtgärder för oss att göra.
– Vi hittar ingen energi när vi inte gör mål själva, vi stressar framåt och spelar inte klart situationerna.

Oskarshamn vann för första gången i Karlstad, slutresultat 1-3.
Ni skapade massor av målchanser och hade totalt 5 ramträffar.
– Lite oflyt med ramen, det grinar lite emot nu.
– Sen ska vi inte glömma att Oskarshamn är ett bra lag, de är duktiga på att sätta press och är farliga framåt med skickliga backar på blålinjen.
De gjorde det också väldigt svårt för FBK att ta sig in mot mål, höll dem på utsidan med tungt och fysiskt spel.

Färjestad har bara en trepoängare på de 7 senaste matcherna och bara tagit 7 av 21 poäng.

Hur ska ni bryta den tunga trenden?

– Spela enklare, inte krånga till det och spela klart situationerna, säger 31-åringen.
– Vi är så långt in i säsongen nu att vi behöver sätta de här sakerna, det har pågått lite för länge nu.

Daniel Viksten var för övrigt lagets bäste spelare mot Oskarshamn, kedjan ihop med Jacob Peterson och Victor Ejdsell skapade massor med målchanser. Daniel hade två puckar i målramen, ja, han gjorde allt utom mål.
– Sånt som händer, får se till att sätta pucken i nästa match istället, avslutar han.
Nästa match spelas borta mot HV71 på torsdag och en bortamatch känns inte fel i det här läget då FBK kan spela lite snålare och inte behöver bjuda på något på bortais.