Linus Johansson i högform
Publicerad: 2019-12-07
Eftersnack
För andra matchen i rad avgjorde Linus Johanssons formation genom att göra tre av fyra Färjestadsmål. Och Linus själv har gjort 6 poäng (1+5) på de två senaste matcherna.
– Det har nog aldrig hänt i min SHL-karriär tidigare, ler han.

Färjestads formation med Linus Johansson som center mellan Victor Ejdsell och Per Åslund är stekhet. Senast mot Malmö gjorde man 3 av 4 mål vid 4-3-segern och detta upprepade sig borta mot serieettan Luleå ikväll.
– Skönt, vi har haft lite otur i tidigare matcher och inte fått in pucken, säger Linus.
Luleå är väldigt svårspelade med sin intensitet och hårda jobb. Vad sa ni inför matchen?
– Vi är medvetna om att de kör på och 0-0 hade väl varit optimalt efter första perioden men 0-1 var ok, säger FBK-kaptenen.
– Inget lag orkar köra på likadant och vi vet att vi är seriens bästa lag på att skapa chanser. Vi smällde på lite mer och vann fler närkamper.
Per Åslund kvitterade till 1-1 och Linus Johansson tryckte in 2-2-pucken efter snyggt förarbete av Jesper Olofsson. Ändå kunde Luleå gå in till andra periodpausen med 3-2-ledning.
I tredje kom vändningen och Färjestad visade sin offensiva kvalitet. Victor Ejdsell smällde in 3-3, hans 5:e mål på de fyra senaste matcherna. Sen kom Gustav Rydahls solomål som var av det spektakulära slaget. Rydahl drev upp pucken på högersidan, tog sig förbi en motståndare och tog sig in mot mål där Erik Gustafsson väntade. Rydahls dragning mellan skridskor och klubba ställde Luleåbacken helt och Rydahl kunde passera båda Gustafsson och Luleåmålvakten innan han svepte in pucken vid bortre stolpen.
– Helt sjukt! säger Linus.
– "Gurra" är så skicklig på skridskorna och stark in mot mål. Och mot Erik Gustafsson som är seriens bästa back.

Att Färjestad ligger tvåa i serien efter hösten är väl mer än godkänt?
– Ja, det får man väl ändå säga även om vi har höga krav på oss som lag, säger Linus.
– Vi har i alla fall skapat väldigt bra förutsättningar inför fortsättningen.

Han har tidigare sagt att han är lite trögstartad varje säsong.
– Ja, jag står fast vid det. Jag blir inte orolig om spelet är lite trevande de 10-15 första omgångarna, jag vet att det blir bättre, det har varit så de senaste fyra säsongerna.
Det har varit extremt bra senaste två matcherna med 6 poäng (1+5).
– Det har nog aldrig hänt i min SHL-karriär tidigare, ler han.

Laget har uppehåll med nsta match 19 december mot Leksand. Men för Linus blir det ingen vila, tvärtom, det väntas landskamper med Tre Kronor.
– Ska bli kul att åka till Ryssland med "Linkan" (Michael Lindqvist) och "Gurra" (Gustav Rydahl), avslutar han.