Färjestad avgjorde i tredje perioden
Publicerad: 2021-10-21
Matchreferat
Färjestad BK - Örebro HK 3-1 (1-1, 0-0, 2-0). Det var tufft, intensivt och jämnt när FBK mötte Örebro. Gästerna tog ledningen men FBK kvitterade i första perioden. FBK gjorde 2-1 sex minuter in i den tredje perioden genom Daniel Viksten, hans andra mål i matchen. Jacob de la Rose avgjorde definitivt med 3-1 i tom kasse.

Första perioden

Rivalmötet inleddes intensivt och i högt tempo, det var mycket vilja från båda lagen. Örebro drog på sig första utvisningen och FBK visade upp ett bra powerplayspel, hade 8 avslut, men inget in i mål.
Gästerna hade ett par starka minuter men FBK-målvakten, Dominik Furch, tidigare i Örebro, gjorde ett par fina räddningar. Gästerna fick nästa numerära överläge där Furch gjorde 2-3 alldeles strålande räddningar. Ny Örebroutvisning efter 11:13 men utan resultat.
Istället kom 0-1 efter 13:43 då 16-årige Leo Carlsson, med FBK som moderklubb, svepte in en puck bakom skymde Furch. Släkten är värst…

Men ett par minuter kvar fick Victor Ejdsell skottläge men Jonas Arntzen i bortamålet plockade. Kvitteringen skulle dock komma och det var Daniel Vikten som vevade in en retur upp i nättaket bakom en skymd Arntzen. 1-1 kom med bara 23 sekunder kvar och det var Vikstens 100:e SHL-mål!

Andra perioden

Det var svängigt värre i början av mellanakten, man bytte anfall med varandra och det var minimalt med spel i mittzonen. FBK hade några fina lägen i 8-9 minuten då Martin Johansson fick träff på en närretur och Jacob de la Rose sånär tryckte in pucken vid högerstolpen. Men Arntzen i Örebromålet räddade dubbelt upp.
Efter tretton minuter åkte FBK-backen Albert Johansson igenom men backhandavslutet satt i magen på Arntzen.
Örebros bästa chans hade Christopher Mastomäki som direktsköt från nära håll men Furch höll tätt.

Tredje perioden

Färjestad klev fram lite hårdare och tog kommandot spelmässigt. Helt rättvist kom 2-1-målet och det var en soloprestation från Daniel Viksten. Viksten kom från mitzonen, åkte ner mot höger tekningscirkel och stänkte upp den i det vänstra krysset! 2-1 efter 6:06!
FBK fick chansen i powerplay efter åtta minuter men det blev resultatlöst. Hemmalaget hade bra tryck och kontroll till det var 5:39 kvar. Då drog FBK på sig en utvisning men den städade man av på ett imponerande sätt, Gustav Rydahl hade bästa läget med en man mindre då han bröt sig igenom men Arntzen räddade.
Örebro tog timeout med 2:43 kvar och plockade ut målvakten för spel sex mot fem. Jacob de la Rose stängde matchen med 3-1 för FBK i tom kasse med ett 40-meters skott.