Spelsugen "Lilliz" öppnade målskyttet
Publicerad: 2020-01-30
Eftersnack
Marcus Nilsson var tillbaka i spel mot Leksand efter sin avstängning och stod för en avgörande insats vid 4-3-segern med ett mål och en assistpoäng.
– Gött att vara med och bidra där ute, man är extra spelsugen när man inte spelat på ett tag, säger "Lilliz" som fortsatt leder poängligan i SHL.

Marcus Nilsson leder SHL´s poängliga och har så gjort större delen av säsongen. Senaste två matcherna har "Lilliz" tvingats se från sida efter den verbala frustrationen mot domarna efter hemmaförlusten mot Växjö för en vecka sedan.
Skönt att vara tillbaka?
– Riktigt gött, det har varit jobbigt att stå på sidan och se matcherna på tv, säger han.
– Gött att vara med och bidra där ute, man är extra spelsugen när man inte spelat på ett tag.

Powerplay blev avgörande i 4-3-segern mot Leksand, tre av FBK-målen kom i spel med en man mer.
– Såklart jätteviktigt att ha ett bra powerplay, det kan avgöra matcher, som det gjorde idag, konstaterar passningsgeniet.
"Lilliz" inledde målskytte i matchen med sitt 1-0 efter 3:46 i första perioden. Och det var snyggt, pucken gick snabbt mellan FBK-spelarna och "Lilliz" fick mycket nät att snärta in pucken på när målvakten Axel Brage var chanslös i sidled.
– Jättebra först av Viksten, stark med puck och lägger in den till Åslund som är kylig och lägger över den till mig, säger "Lilliz".
Det var inget vanligt powerplaymål med spel runt i anfallszonen utan FBK kom tre mot en nära mål efter Daniel Vikstens inspel till Per Åslund.

Poängkungen stod för ett mål och en assistpoäng och toppar SHL´s poängliga med sina 37 poäng, fyra pinnar mer än Örebros Mattias Bromé och Brynäs Anton Rödin.

Fortsättning följer på lördag då Färjestad tar emot rivalen Örebro hemma i Löfbergs Arena.