Gereon: – Bitter avslutning på året.
Publicerad: 2019-12-30
Eftersnack
En besviken Gereon Dahlgren tyckte inte att Färjestad gjorde de små detaljerna fullt ut borta mot Skellefteå, förlust med 1-5.
– Mellanmjölk räcker inte borta mot Skellefteå, konstaterar FBK-tränaren.

Det har gått lite grus i maskineriet för Färjestad, ikväll kom tredje raka förlusten när Skellefteå vann på hemmaplan med 5-1. Slutresultatet motsvarar inte riktigt vad som hände på isen, sett över sextio minuter var det en ganska jämn match men hemmalaget hade en överlägsen effektivitet och gjorde mål i rätt lägen.
– De kom ut bra men vi hade 0-0 efter första tio minuterna, säger Gereon Dahlgren.
– De får in 1-0, den studsar in via en skridsko, tror jag. Sen hade Carl (Jakobsson) en puck i stolpen och (Linus) Arnesson öppet mål på returen.

I andra perioden fick vi se ett helt annat Färjestad som höjde farten på skridskoåkningen och pressade aggressivt högt upp i banan. Man vann pucken i mittzonenMen hemmalaget gjorde mål i rätt läge, 2-0 kom redan efter två minuter.
– Sen hade vi en bra period med flera målchanser innnan vi drog på oss två utvisningar, säger Gereon.
– Vi fick ett kanonläge att göra 2-1 i powerplay men fick inte in pucken. Deras 3-0 med bara 21 sekunder kvar var jäkligt tufft att släppa in.

Sen släppte Färjestad loss i tredje perioden, vann skotten med 21-8 i slutperioden men fick bara in en 3-1-reducering.
– Vi hade en kanonchans till 3-2 precis före de gjorde 4-0 på straff och sen kom 5-1 i tom kasse, suckar FBK-tränaren.
– Mellanmjölk räcker inte borta mot Skellefteå, vi måste upp i den röda. De gör de små detaljerna lite bättre.

– Vi hade inte effektiviteten vi är vana att ha, då blir det tufft. Men jag är inte orolig så länge vi skapar målchanser, ibland är det lite måltorka, ibland är det ketchupflaskan, säger han.

Färjestad avslutade därmed 2019 med tre raka förluster.
– Bitter avslutning på året, konstaterar Gereon frankt.

FBK-tränaren gav extra plus åt Carl Jakobsson och Victor Ejdsell samt Arvid Holm som hade en svår match mellan stolparna.
– Holm gjorde det bra, speciellt i första med några riktigt bra räddningar som höll oss kvar i matchen.

Dålig avslutning för Färjestad 2019 men man har chansen till revansch och en bra inledning av 2020 då man tar emot Linköping på hemmaplan den 2 januari.