"Linkans" dubbel visade vägen
Publicerad: 2022-04-11
Eftersnack
Färjestads skarpskytt Michael Lindqvist har inte riktigt fått till det i slutspelet - förrän ikväll när man vann mot Skellefteå med 5-0. "Linkan" tryckte nämligen in hyperviktiga 1-0 och 2-0 i första perioden.
– När det är viktiga matcher så ska man ju steppa upp, ler "Linkan" efter Färjestads avancemang till semifinal.

Skellefteå startade kvartsfinal sex klart bäst och Färjestad såg lite konfunderade ut första tio minuterna.
– Vi kom ut väldigt bra senast här hemma och vi siktade väl på att göra detsamma, men vi var lite avvaktande till en början, säger Michael Lindqvist.
– Vi leder med 2-0 efter första perioden men egentligen är det deras period.

"Linkan" gjorde själv 1-0 i powerplay från högersidan.
– Det har gått lite troll i det så vi försökte med nåt nytt även om jag gjort större delen av målen från andra hållet, sägar han.
– En skön båge att komma i, det var bara att prickskjuta. När det är viktiga matcher så ska man ju steppa upp, så det var välbehövligt.

Att powerplay fungerar blir viktigt inför fortsättningen

– Superviktigt, det är bara att titta på matchen idag när Skellefteå egentligen är bättre än oss i början. Skilnnad på att få ta det kommandot i matchen.

Du gjorde även 2-0 efter ett bra jobb av hela kedjan?

– Ja, det var bra forecheck av "Lilliz" (Marcus Nilsson) och Martin (Johansson) där, så fick jag den, det var ett bra mål.

Hur är det att spela med "Lilliz" och Martin, en nykomponerad kedja?

– Vi har ju gjort om lite grann till varje match, vi har många bra spelare så det har funkat bra det också, tycker tvåmålsskytten.

Hur ser du på att det ändras i kedjorna?

– Jag tycker det är bra, även om man vinner matcher så finns det saker att förbättra. Mitell är lite annorlunda än vad är van vid tidigare, han kan ändra på ett vinnande lag. Vi strävar ju efter att ha fyra bra kedjor som maler på, att spel bra som lag.

Vad avgjorde kvartsfinalserien i dina ögon?

– Vi har tagit kommandot i det fysiska spelet, vi har malt på och försökt spela hårt under spelets gång. De förökte kaxa upp sig lite efter signalerna men det är ju skit samma. Jag tyckte vi hade en fysik som var överlägsen.

Du är ju en ganska liten, teknisk kille, hur är det fysiska spelet för dig?

– Jag tycker att jag har chippat in i det spelet också, det blir ett annat spel i slutspelet och det blir tätare och tuffare. Men det gäller ju att klara av hela paketet, liksom.

Vill du möta Rögle eller Frölunda i semifinal?

– Båda kittlar, Rögle är seriesegrare men det är klart att Frölunda är ett rivalmöte, det skulle bli en speciell serie.

Vi får se vilken motståndare det blir i morgon kväll då Rögle möter Oskarshamn i en sjunde och direkt avgörande match. Om Rögle vinner så möter de Färjestad i semifinalen. Om Oskarshamn vinner så får Färjestad möta Frölunda i semifinalen.