Mera isländskt i Färjestad BK
Publicerad: 2019-08-22
dam
Färjestad BK fyller på med ännu en isländska. Forwarden Kristin Ingadottir (23) följer sin kompis Ragnhildur Kartjansdottir i fotspåren och flyttar till Karlstad.
– En jätteutmaning, men också väldigt spännande, säger Ingadottir.

Lagbygget börjar bli klart. I och med ankomsten av den isländska landslagsforwarden Kristin Ingadottir finns nu 12 forwards, sju backar och tre målvakter i truppen.
– Det känns väldigt bra. Det är en grupp tjejer som verkligen pushar och driver varandra, samtidigt som de har väldigt roligt ihop. Kristin kommer att passa in perfekt i gruppen med sitt glada humör. Dessutom är hon en väldigt duktig hockeyspelare, säger tränare Niclas Malmquist.

Han beskriver Ingadottir som en stabil forward med god skridskoåkning. Lite av en stridsvagn när det kommer till det täta spelet. Och Ingadottir håller med.
– Skridskoåkningen, min tajming och positionering är nog det jag är bäst på, säger hon och berättar samtidigt att kompisen Kartjansdottir berättat mycket bra saker om deras nya stad och klubb.
– Jo, jag har pratat med henne och hon har sagt att det är en bra grupp att komma till. Alla är kompisar med alla och det är en skön stämning i laget. Det är en bra förutsättning för att man som ny snabbt ska kunna komma in i gruppen, säger hon.

Tränare Niclas Malmquist ser fram emot säsongen med tillförsikt.
– Vi har fått ihop ett bra lag. Många ledande spelare är kvar, och vi har fyllt på med bra kvalitet. Det blir en spännande säsong, avslutar han.