Ejdsell besviken tvåmålskytt
Publicerad: 2020-09-15
Försäsong
Två fina mål i numerärt överläge av Victor Ejdsell hjälpte inte mycket, han var besviken på laginsatsen efter 3-5 hemma mot AIK i sista träningsmatchen.
– Vi gör enkla misstag, vi håller inte våra markeringar och då smäller det oftast bakåt, suckar han.

Det var tunga ansiktuttryck i Färjestad efter 3-5 hemma mot AIK.
– Jag tycker att det är för "blött" idag, suckar Victor Ejdsell.
– Vi är inte bra i försvarszon, släpper till alldeles för kvalificerade målchanser, framför allt i inre skottsektorn. Vi har pratat mycket om det på försäsongen, att minska på de farliga chanserna. Vi förlorade flera matcher i vintras på det viset.
– Stundtals är det rätt ok i anfallszon, det finns lite detaljer vi kan slipa på som att ta sig in mot mål och sådär, men offensivt har vi så skickliga spelare så det löser sig nästan självt.

Nu har ni gjort två sämre matcher mot AIK med slarvigt och ofokuserat spel.
– Vet inte vad det beror på, när vi tränar ser det väldigt bra ut, vi gör rätt saker, tycker han.
– Vi vill lite för mycket på match, vi vill för fort framåt men vi måste jobba klart i försvarszon om vi ska han en chans att vinna matcher. Vi gör enkla misstag, vi håller inte våra markeringar och då smäller det oftast bakåt.
Ni följer inte gameplan med andra ord?
– Nej, mer eller mindre, faktiskt, suckar han.
Allsvenska AIK har sett hypertaggade ut i matcherna, helt naturligt när de möter SHL-motstånd. Men det ser inte riktigt ut som att ni är fullt laddade när ni spelar?
– Ska inte vara en anledning till att spelet inte ska vara bra, även om en träningsmatch inte gäller nåt så är det fortfarande viktigt. Vi spelar hockey i FBK och SHL av en anledning och vi ska ju vara bättre än AIK.
– Vi får bita i det sura äpplet och se oss själva i spegeln och göra det bättre på lördag, det är några viktiga dagar framöver, slår han fast.

Ejdsell stod själv för två mål ikväll, båda i numerärt överläge.
– Det var skönt att hitta rätt i powerplay, skönt att få sprätta in några puckar, bra träning inför serien där det är viktigt att vara bra i special teams, säger 25-åringen.
På lördag väntar förra säsongens seriesegrare, Luleå i SHL-premiären.
– En av de tuffaste bortamatcherna i serien men det finns inte mycket som är roligare än att vinna såna matcher, säger Ejdsell som minns 4-3-segern förra vintern däruppe med ett leende.
– Vi kommer att vara laddade på lördag, det kan jag lova.

Webredakt Hans-Göran Bäckström