Ejdsell tvåmålskytt mot Frölunda
Publicerad: 2019-11-12
Eftersnack CHL
Oj så kedjan med Victor Ejdsell, Linus Johansson och Per Åslund dominerade under första åttondelsfinalen i CHL mot Frölunda.
– Vi krigade på hårt idag och förtjänade att vinna med det vi gör, säger Ejdsell.

Färjestad visade åter att man är landets kanske bästa offensiva lag då man vann hemma mot Frölunda. Formationen med Linus Johansson som center mellan Per Åslund och Victor Ejdsell dominerade kraftigt i matchen och trion stod för fyra av målen vid 6-3-segern.
– Vi som line gör det bra, jag, Linus och "Åsa". Vi är obekväma, spelar tufft och checkar hårt och får fast pucken i anfallszon, vi äter oss fast och möljer på sen, säger Ejdsell på sin trygga Hagforsdialekt.
Och det kunde blivit fler mål för trion, det fanns flera klara lägen där man passade en gång för mycket.
– Det var en sån dag när det stämde så vi kanske blev lite överambitiösa ibland, ler han.

Det var inte mycket spel i mittzonen utan pucken fanns för det mesta i de båda anfallszonerna.
– Ja, verkligen, vi snackade om vad vi måste göra för att vinna över Frölunda och vi tog oss an det på ett bra sätt. Vi har bra fart på pucken, får långa anfall och det hände grejer, säger FBK-forwarden.
– Vi krigade på hårt idag och förtjänade att vinna med det vi gör!

Ejdsell gjorde två mål mot Frölunda, 2-0 i första perioden och 5-0 tidigt i den andra.
Berätta.
– Första var ett grisigt hockeymål, kastade mig och fick en bra träff, jag såg inte ens vart pucken gick, ler han.
– På det andra gör Linus ett bra jobb och passar över centrallinjen. Som ett innebandyskott rätt upp i "kryllan", skrattar han.
Nja, från läktarplatsvar det en riktig dragskottskanon rakt upp i första krysset bakom en chanslös Niklas Rubin i Frölundakassen.
Du börjar komma igång på allvar?
– Skönt att känna att man bidrar och får lite självförtroende, säger han.
– Det är viktigt att göra rätt för sig därute.

Det har gått bra i CHL också, fem mål hittills?
– Ja, det har trillat in några puckar där.

Seger med 6-3, ett bra resultat inför returen i Göteborg nästa tisdag?
– Alltid tufft att åka till Frölunda borta, absolut inget vi får ta för givet. Det gäller att vi spelar som idag, säger Ejdsell.
– Vi måste komma ut i första perioden och köra, som idag. Ta med oss energin och spela så hela matchen.

Innan dess väntar Brynäs hemma på torsdag. Har ni nytta av att ni spelat en match ikväll jämfört med Brynäs som inte gjort det?
– Vi kan ha lite fördel av att ha spelat, man vet inte riktigt vart man står inför en omstart, så det kan vara bra att ha en match i benen, avslutar han.