Fjärde raka FBK-segern efter svängig match
Publicerad: 2021-11-27
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 4-3 (0-1, 1-0, 2-2, 0-0, 1-0). FBK hamnade i 0-1-underläge tidigt men kvitterade i andra genom Jacob de la Rose. Ny bortaledning i början på tredje vändes tillbaka till 3-2 genom mål från Oscar Lawner och Marcus Nilsson. Växjö kvitterade i powerplay och efter en mållös förlängning blev Victor Ejdsell matchhjälte i straffläggningen.

Första perioden

Växjö fick en perfekt start på matchen när Joel Persson skickade in 0-1 redan efter 31 sekunder. Skottet från blå styrdes på en hemmaspelare och smet förbi en helt skymd Dominik Furch i FBK-målet.
Färjestad tog tag i spelet efter målet och dominerade kraftigt. Efter halva perioden var skotten 8-1, vassaste läget fick Albert Johansson på Joakim Nygårds öppnande passning men FBK-backen sköt inte driekt utan kom ut i för liten vinkel.
Victor Ejdsell fick nästa möjlighet och fick på ett hårt skott men Adam Åhman i Växjökassen räddade. Växjö kom tillbaka spelmässigt och putsade till skottstatistiken lite. FBK fick två numerära överlägen i perioden men verkar vara helt fullvaccinerade mot att göra mål i spelformen. 0-1 i paus efter 11-7 i skott.

Andra perioden

Färjestad inledde starkt och styrde spelet. Man fick ett tidigt numerärt överläge, spelade riktigt bra men hade inget flyt. Både Daniel Viksten och Marcus Nilsson hade skott i högerstolpen.
Efter 4:38 kom den rättvisa kvitteringen och det var snyggt. Per Åslund i mitten spelade ut till Marcus Nilsson till vänster om målet. "Lilliz" Nilsson spelade direkt över till höger där Jacob de la Rose sköt direkt, målvakten Adam Åhman var chanslös i sidled.
Spelet jämnade ut sig och båda lagen hade en del halvchanser men målvakterna höll tätt.
Precis som i första perioden kom Växjö tillbaka sista minuterna och hade flera bra lägen men Dominik Furch tog allt.

Tredje perioden

Efter en lite avvaktande inledning från båda lagen kom 1-2 efter 4:20. Snyggt inspel till Erik Josefsson som enkelt svepte in pucken på bortre stolpen bakom Furch.
Hemmalaget jagade i underläge igen och fick betalt ett par minuter senare. Joakim Nygård kämpade med sig pucken bakom mål, spelade snett inåt bakåt där Oscar Lawner kom perfekt med ett direktskott i mer eller mindre tom kasse. 2-2 efter 6:53!
Och det kom mer från FBK som tog ledningen efter 10:21. Jesse Virtanen släppte fram pucken i mitten på anfallszonen där Marcus Nilsson kom i skottläge. "Lilliz" Nilsson pricksköt in pucken i vänsterkryssets tredje maska ovanifrån och FBK hade vänt!
Två raka utvisningar blev olyckliga för hemmalaget, man fixade en första men inte den andra. Olle Lycksell tryckte dit ett direktskott till 3-3 med fem minuter kvar.

Förlängning

Båda lagen hade några halvchanser men två bra målvakter höll tätt.

Straffläggning

Victor Ejdsell blev straffhjälte för FBK efter en kylig straff där han släppte pucken mellan benen på Växjömålvakten. Dominik Furch såg till att ingen av bortalagets tre straffar gick in.
4-3-seger och två poäng för FBK efter en jämn och svängig match.