Rydahls två första mål för säsongen
Publicerad: 2019-10-05
Eftersnack
Gustav Rydahl är med sin fart och tyngd alltid en av de drivande spelarna i FBK. Mot Oskarshamn fick han äntligen utdelning med sina två första mål för säsongen.
– Pucken har inte velat gå in tidigare men idag blev det två, ler han.

Färjestad stod för en ordentlig överkörning av nykomlingen Oskarshamn, det var 7-0 på resultattavlan efter 20 minuters spel.
– Man kan ju säga att vi gjorde mål på våra lägen, ler Gustav Rydahl.
Effektiviteten var makalös, sju mål på tolv skott men det var inga skitmål som motståndarmålvakterna "tappade in" direkt. Det var fina kombinationer, precisa passningar och sylvassa avslut.
Ändå menar Rydahl att allt började i andra änden av isen.
– Vi sa innan match att vi skulle fokusera på försvarsspelet i första hand, att ingen skulle fuska och försöker sticka framåt, säger han.
– Då får vi bra spel bakifrån och det är lätt att spela sig igenom, det tycker jag var nyckeln idag. – Ja, vi fick tryck på dem i offensiv zon och där vet vi att vi är starka.

Det blev hela 12-0 till slut och nykomlingarna fick sig en ordentlig hockeylektion.
– En total mental kollaps, sa IKO-tränaren Håkan Åhlund på presskonferensen.
– De (Oskarshamn) har gjort det bra hittills i serien men det är inte lätt för dem när vi gör 7-0 i redan första, säger Rydahl. Oskarshamn hade sina chanser inte minst i fem numerära överlägen.
– Vi spelade väldigt bra i boxplay, hade bra fokus och Arvid (Holm) var riktigt bra i kassen, berömmer Rydahl sin målvakt.

Efter sju matcher utan mål spräckte Rydahl sin målnolla, dubbelt upp till och med.
– Jag har haft mina lägen tidigare innan utan att den gått in, idag blev det två, säger 25-åringen.
– Jag spelade med två riktigt bra spelare också.
Jo, han spelade center mellan kvicka och puckskickliga yttrarna Marcus Nilsson och Michael Lindqvist, trion gjorde 9 poäng tillsammans, 4 mål och 5 assist, och var svårtstoppad för motståndarna.
Eftersom Johan Ryno saknades blev det lite nya formationer.
– Tycker det funkade bra, alla kedjor kuggade i, tycker FBK-forwarden.

Och nu väntar Red Bull München i CHL borta på tisdag?
– Om vi spelar som idag kommer de få det svårt, säger Rydahl.