Sommarläsning: ”Otto” laddar för revansch
Publicerad: 2019-06-25
Sommarläsning
Debutsäsongen i Färjestad blev inte riktigt som Axel Ottosson tänkt sig. Nu är han fast besluten att ta revansch.

– FBK-publiken har inte sett det bästa av mig än, säger han.

Efter en stark säsong i Björklöven värvades Axel Ottosson till Färjestad inför förra säsongen. Som alltid är det en viss omställning att gå till en högre serie, men Axel tycker ändå att säsongen var okej fram till ”den där” avstängningen.
– Jag kände ju att jag var riktigt på gång där och då, men så kom den där avstängningen och man hamnar liksom utanför allting när man inte spelar. När den väl var klar gick ju laget som tåget och det var svårt att ta sig in tillbaka. Slutet blev tråkigt, men man växer som människa och man tar med sig en massa lärdom av det hela, säger han.

För så är det ju. Allt man går igenom skapar ju någonting i minnesbanken. Bra eller dåligt, det lagras där oavsett. För Axels del så var det inget som bröt ned honom utan han bestämde sig tidigt för att använda sina erfarenheter som tändvätska inför kommande säsong.
– Tankarna kom ganska direkt efter att vi spelat klart. Det var dags att bestämma sig för hur man ska tackla situationen, och jag känner mig absolut inte klar i Färjestad utan har massor att bevisa för mig själv, laget och alla fansen. Jag är grymt revanschsugen och ser redan nu fram emot att gå på is, säger han.

Är det i år Axel Ottosson gör en ”Oskar Steen” och slår igenom på allvar i SHL?

– Så kan det mycket väl vara. Jag vet att jag har mycket mer i mig och det vet jag även att tränarna tycker. De har förklarat hur situationen blev som den blev, och varför den blev som den blev. Jag har även fått möjlighet att ge min bild av det hela och jag känner väl att vi till slut blev väldigt raka med varandra där vi alla sade vad vi tyckte. Det har mynnat ut i en väldigt bra plan tycker jag. Bra träning under våren och sommaren ska göra att jag är bra på det direkt när vi ses igen efter sommaren. Det kommer att ge mig en boost och jag kommer att ha alla möjligheter att göra bra ifrån mig. Jag känner också att jag slår lite ur underläge där andra kanske inte vet vad som finns i mig. Oskar gjorde ju en fantastisk säsong och var stundtals vår bästa spelare. Kan jag ha en liknande kurva som Oskar hade på sin utveckling ifjol då blir det en kul säsong, säger han.

Det känns redan nu att Axel är ute efter revansch. Det märks i vårt samtal, det märks i träningen.

Det finns några riktiga ”gringubbar” när det kommer till tävling i det här laget. Per Åslund är en erkänd tävlingsmänniska, men jag tycker att du nog seglar upp som en stark toppkandidat där. Har jag fel?

– Haha, nej du är helt rätt ute. ”Åsa” och jag spelar ju i olika lag på innebandyn på onsdagar och vi har brakat ihop några gånger, skrattar han.
– Det är någonting när det blir tävling…det ska bara vinnas till varje pris. Det kan de som känt mig länge gå i god för. De brukar skratta åt mig att jag ibland tar till vilka knep som helst för att vinna, säger han.

Detta är något som nya lagkaraten, tillika kompisen, Lucas Ekeståhl-Jonsson kan intyga.
– Ja herregud ja. Kommer ihåg när vi spelade tennis en gång. Han fick stryk, jag plockade ihop bollarna och när jag kom till parkeringen så hade han dragit. Men jag gillar honom ändå, ler han.

Och just Lucas inträde i gruppen har fått Axel att skina upp lite extra.
– Sätter jättestort värde på att Lucas kom till oss. Nu får jag visa honom runt lite och vi hänger extremt mycket tillsammans, precis som vi gjorde när vi var små. Annars så är hela gänget ett fint gäng med många karaktärer.

Favorittippade ifjol. Hur tror du omgivningen ser oss kommande säsong?

– Tror inte de ser oss som en stor favorit. Att få vara lite underdog kan gynna oss. Jag tror stenhårt på det här gänget och kommer vi ihop bra från början så kommer det att bli en bra säsong. Vi har tagit till oss sommarträningen på ett bra sätt och vi tävlar som sagt ganska mycket, ler han.

Säsongsavslutningen till trots så tror han stenhårt även på lagledningen som fått ett nytt tillskott i Peter Popovic.
– Även om det blev som det blev i våras så känner jag ett stort förtroende för våra ledare. Det är ett gäng människor som det är lätt att prata med och de pekar inte med rak arm utan föredrar dialogen. Sen kan de ju göra det också, men att snacka är alltid förstavalet. Det är något jag uppskattar mycket.

Om undertecknad säger att Färjestads nummer 18 kommer att få sitt definitiva genombrott i år, vad säger du då?

– Jag säger att det stämmer, och faktum är att jag tror inte att jag kommer att höja mig bara ett snäpp utan det kommer att bli mer än så. Just wait and see, säger han med ett leende.
{!B}

sommar2019