FBK Esport i ESHL-final
Publicerad: 2021-06-11
esport
Färjestads e-sportlag, FBK Esports, slogs förra året ut ur ESHL i semifinalens femte och sista match mot Malmö. På lördagen ställs de mot regerande ESHL- och ECL-mästarna Linköping i finalen för att göra upp om mästartiteln i ESHL 2021.

e regerande mästarna Linköping räknas tveklöst som favorit på förhand efter att även tagit hem seriesegern. Kan FBK Esports leva upp till Färjestad BK:s tradition av att vara ett slutspelslag som alltid är att räkna med i final? Att döma av FBK Esports målvakt Johan Rundqvists, även kallad McSavids, beskrivning av säsongen är det just ett slutspelslag de ställer på isen imorgon. Han säger att för egen del fanns det mer att önska av hans spel under grundserien men att det har gått bättre i slutspelet. Kan McSavid kliva fram som en målvakt för ett guldlag? Det återstår att se.

En tydlig styrka som talar för Färjestad är deras förmåga att hålla en hög lägstanivå, något som även McSavid påpekar i en intervju.
“Några ups och några downs har det varit såklart, men inget alltför avvikande. Vi har en hög lägstanivå, sylvass offensiv samt en stark defensiv.”
McSavid berättar att han känner sig förväntansfull inför morgondagens möte och att han känner en press att prestera, men inte att vinna. Han hoppas att unga talanger kan se matchen och inspireras till att vilja spela med och mot de bästa.
“ Att e-hockeyn växt lavinartat är jättekul och den har även en ljus framtid till mötes tror jag”.

Den spelare som varit en del av FBK Esports längst är Christoffer Berntsson, som går under gamertagen l-Mallen-l. Han berättar i en intervju att laget haft som lägsta mål att gå till final och att han tror att de har goda chanser att vinna.
“Vi har 6 stycken riktigt bra spelare som kompletterar varandra på ett bra sätt, alla utespelare bidrar över hela isen samt att McSavid har räddat oss när vi behövt det.”
l-Mallen-l förklarar också att han tror att ESHL som turnering och sammarbetena med Cmore samt SHL skapar möjlighet för fler att upptäcka e-sport men även att nya personer kan finna glädjen i idrottens värld. Han tror att det kan skapa en brygga mellan e-sporten och ishockeyn.

l-Mallen-l säger att lagets största möjlighet till vinst är att behålla det goda tålamod som de kapitaliserat på under hela säsongen och att när möjligheterna dyker upp, måste de förvalta dem.
“I tidigare möten med Linköping tycker jag att vi stått upp bra spelmässigt men att Linköping varit effektivare. Så effektivitet är A & O på lördag”.

Kan FBK Esports fortsätta att bli bättre och bättre för att kunna ta titeln eller blir det Linköping som tar hem det även i år? Det får vi se imorgon Lördag 12/6 klockan 12.30 (sändningsstart 12.00 på TV4 Play och Cmore) då dessa lag gör upp om förstaplatsen i slutspelat av ESHL 2021. Missa inte det!

Erik Rubensson