Oskar Bäck målskytt och matchens lirare i FBK
Publicerad: 2020-11-22
Eftersnack
När Färjestad mötte Luleå var det åter hårdjobbande kedjan med Oskar Bäck, Carl Jakobsson och Pontus Widerström som drev FBK. Bäck gjorde enda hemmamålet och tyckte att man med lite tur kunde tagit poäng.
– Vi har ju fyra skott i ramen så med lite flyt kunde vi fått med oss poäng i matchen, säger FBK-centern.

När Färjestad mötte Luleå så visste man exakt vad som väntade. Luleå är seriens mest konsekventa och svårspelade lag, de har intensiv press över hela isen. Och när de får spela i ledning, då är de bäst i serien på att stänga ner matcher.
Luleå tog ledningen i ett powerplay i första perioden. FBK kvitterade tidigt i den andra genom Oskar Bäck, som kämpade in en retur nära målet. Ett mycket viktigt mål i det läget av matchen, hans tredje fullträff för säsongen.
– Roligt att det trillar in puckar, absolut, säger Oskar.
– Det kunde blivit fler mål, det kunde det blivit för hela laget, det var nära men ändå inte. Vi har ju fyra skott i ramen så med lite flyt kunde vi fått med oss poäng i matchen.

Luleå tog ledningen med 2-1 i den andra och ökade till 3-1 i tredje efter en onödig FBK-utvisning. FBK-bekante Jack Connolly satte sen spiken i kistan med sitt mål i tom bur.
– Luleå bjuder inte på nånting, bara att vara lika disciplinerade själva men det är inte det lättaste, säger FBK-centern.
– Totalt sett är de väl lite bättre än oss över 60 minuter, – Men vi måste upp lite, bli jämnare överlag.

Oskars formation ihop med Carl Jakobsson och Pontus Widerström var åter lagets drivande kedja. Trots många tekningar i egen zon lyfter de ofta upp spelet i anfallszonen och skapar därifrån målchanser.
– Igår mot HV71 var vi lite sämre men jag tycker att vi gjorde det bra idag igen, jag, Pontus och Carl, vi går ut och tar för oss, säger 20-åringen.
– Vi tar ju upp pucken offensivt och skapar lägen.

Luleå vann rättvist idag.
– Det är ett bra hockeylag, de stängde ner oss bra, inte lätt att möta dem, erkänner Oskar.
– Vi vill ju driva matcherna, det är då vi funkar bra, när vi väl släpper loss så är vi bra, det har vi visat hela säsongen.

Färjestad släppte loss i andra perioden idag, var det bättre laget och kunde (borde?) gjort mer än ett mål, men det räcker inte med en bra period mot svårspelade Luleå.