"Fabbe": Det studsade inte vår väg idag.
Publicerad: 2018-10-13
Eftersnack
Kedjan med "Kallsta-pôjker", Oskar Steen, Fabian Zetterlund och Gustaf Rydahl, höll på att själva välta omkull Frölunda i kvällens drabbning. "Cykelkedjan" gjorde alla tre FBK-målen när man trots stort spel och chansövertag föll med 3-4 .
– Vi gör jobbet idag , synd att det inte blev tre poäng, suckar Fabian Zetterlund.

Det ska sägas direkt, Färjestad gjorde allt rätt i matchen mot Frölunda. Eller, ja, man gjorde inte flest mål i en tuff och fartfylld drabbning där FBK dominerade spel och chansmässigt. Man vann t ex skotten med 34-15.
– Det studsade inte vår väg idag men vi är där, gör jobbet och har ett par stolpskott i sista, nästa match är det vår tur, säger fabian Zetterlund.
Ni inledde matchen bra.
– Ja, skönt att få hänga dit en direkt, säger "Fabbe" som åkte sig till ett friläge och distinkt sprätte upp pucken i högerkrysset.
Ditt snyggaste mål hittills i SHL? – Ja, det tror jag att det var, bra pass av Wikstrand där, fanns inte så mycket att tveka på, bara att lägga upp den.
Hörde du jublet?
– Ja, går inte att få det bättre, ler han efter säsongens första fullträff.

Frölunda vände dock till 1-2 innan första perioden var slut och styrde in 1-3 tidigt i den andra. Tungt för FBK men linan med "Fabbe", Oskar Steen och Gustav Rydahl fortsatte att visa vägen.
2-3 kom omgående efter hårt jobb i anfallszonen.
– Riktigt bra jobb av hela linan, instämmer 19-åringen.
"Fabbe" sköt ett skott i masken på Frölundamålvakten och den studsade på målburen och ner vid vänsterstolpen. Där kämpade Gustav Rydahl in pucken i kamp med backarna.
– Han är oöm, älskar de där situationerna och backar inte för nåt, berömmer "Fabbe".
Ett par minuter senare kom även 3-3 och nu var det Rydahl som spelade fram Oskar Steen som hade öppet mål.
Trion hade flera fina chanser även efter kvitteringen men Jonathan Sigalets mål i powerplay till 3-4 blev segermålet.
– Tyvärr räckte vi inte till idag, synd för det var ett jäkla tryck idag i arenan.

Ni tre ser otroligt starka ut, det är ni som leder laget idag.
– Ja, det känns bättre för varje match, skönt att det fick lossna för alla tre idag med varsitt mål. Det kuggade i idag, nåt vi måste bygga vidare på.
De sköter sina roller på ett föredömligt sätt. De vet vem ska gå på först och de andra fyller på. "Fabbe" och Oskar är oerhört intensiva och ettriga i sitt spel och Rydahl riktigt tung i närkamperna.
– Vi gör det vi ska, vinner puck och går sen rakt på mål, det finns inget annat för oss än att bara köra på säger "Fabbe" på sitt härligt ungdomliga och obekymrade sätt.
– Vi spelar likadan hockey och blir bättre för varje match.
Och ni fick vara med i line-up innan första nedsläpp.
– Riktigt mäktigt och speciellt, särskilt nu när det var fullsatt, riktigt roligt.

Så till smeknamnet "cykelkedjan".
– Inget jag själv hade kommit på direkt, det är väl för att vi alla kan cykla till arenan, tror jag. Det är väl nåt vi får leva med nu, skrattar han.